Amongst the many drawings travelers and students dedicated to the Farnesina ai Baullari in Rome, the travel sketches by Carl Jonas Mylius, a Frankfurt-born architect, surface for an unprecedented freshness and faithfulness to the places. Trained in Zürich with Gottfried Semper, before opening his office with Alfred Friedrich Bluntschli, Mylius published the drawings from his travel to Italy in Treppen, Vestibul & Hof-Anlagen aus Italien. Properly contextualized and analyzed, they allow to investigate his operational and disenchanted gaze towards Italian Renaissance architecture, whose focus is gradually shifting from the building, according to the academic canon, to the experience of the building itself.
Tra i tanti disegni dedicati da viaggiatori e studenti alla Farnesina ai Baullari a Roma, gli schizzi di viaggio di Carl Jonas Mylius, architetto di Francoforte, emergono per una inedita freschezza e fedeltà ai luoghi. Formatosi a Zurigo con Gottfried Semper, prima di aprire il suo studio professionale con Alfred Friedrich Bluntschli, Mylius pubblicò i disegni del suo viaggio in Italia nel libro Treppen, Vestibul & Hof-Anlagen aus Italien. Opportunamente contestualizzati e analizzati, questi consentono di investigare il suo sguardo operativo e disincantato nei confronti dell’architettura rinascimentale italiana, il cui baricentro che si sposta gradualmente dall’edificio, secondo il canone accademico, all’esperienza dell’edificio stesso.
Treppen, Vestibul & Hof-Anlagen. Carl Jonas Mylius e i disegni di viaggio della Farnesina ai Baullari a Roma / Colonnese, Fabio. - In: QUAD. - ISSN 2611-4437. - 4(2021), pp. 69-84.
Treppen, Vestibul & Hof-Anlagen. Carl Jonas Mylius e i disegni di viaggio della Farnesina ai Baullari a Roma
Fabio Colonnese
2021
Abstract
Amongst the many drawings travelers and students dedicated to the Farnesina ai Baullari in Rome, the travel sketches by Carl Jonas Mylius, a Frankfurt-born architect, surface for an unprecedented freshness and faithfulness to the places. Trained in Zürich with Gottfried Semper, before opening his office with Alfred Friedrich Bluntschli, Mylius published the drawings from his travel to Italy in Treppen, Vestibul & Hof-Anlagen aus Italien. Properly contextualized and analyzed, they allow to investigate his operational and disenchanted gaze towards Italian Renaissance architecture, whose focus is gradually shifting from the building, according to the academic canon, to the experience of the building itself.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Colonnese_Treppen_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.53 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.53 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.