Residential care experiences are heterogeneous, as well as educators’ practices and educational models of reference. Challenges faced by residential care to meet increasingly heterogenous emerging needs (Marchesini et al., 2019) and the need to act at systemic level, raises questions on educators’ work with adolescent offenders as well as their skills and training. Starting from existing data and national and international regulations in the field of Restorative Justice (Ministero della Giustizia, 2022; D.lgs. 121/2018; Recommendation CM/Rec (2018) 8), this paper reflects on the educational role of residential care for children and youth in the juvenile justice system. The main focus will be on the role of educators both as everyday adolescent carers and enablers of adolescent accountability in restorative programmes.
Le esperienze che si realizzano nelle comunità per minori sono eterogenee, come le pratiche messe in campo dagli educatori e i modelli educativi di riferimento. La necessità delle comunità di far fronte ai diversi bisogni emergenti (Marchesini et al., 2019) e di agire a livello sistemico interroga sul lavoro specifico svolto con gli adolescenti autori di reato dagli educatori, sulle loro competenze professionali e sulla loro formazione. Il contributo propone una riflessione sul ruolo delle comunità socio educative nella giustizia penale minorile, a partire dai dati e dalle normative nazionali ed internazionali in materia di giustizia riparativa (Ministero della Giustizia, 2022; D.lgs. 121/2018; Raccomandazione CM/Rec(2018) 8). Particolare attenzione è rivolta al ruolo degli educatori chiamati a prendersi cura degli adolescenti nel quotidiano e ad accompagnarli nei loro percorsi educativi, promuovendone la responsabilizzazione.
I percorsi riparativi degli adolescenti autori di reato accolti nelle comunità per minori: il ruolo degli educatori / Monniello, Arianna. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - Volume 3:XIV(2022), pp. 61-72.
I percorsi riparativi degli adolescenti autori di reato accolti nelle comunità per minori: il ruolo degli educatori
Arianna Monniello
2022
Abstract
Residential care experiences are heterogeneous, as well as educators’ practices and educational models of reference. Challenges faced by residential care to meet increasingly heterogenous emerging needs (Marchesini et al., 2019) and the need to act at systemic level, raises questions on educators’ work with adolescent offenders as well as their skills and training. Starting from existing data and national and international regulations in the field of Restorative Justice (Ministero della Giustizia, 2022; D.lgs. 121/2018; Recommendation CM/Rec (2018) 8), this paper reflects on the educational role of residential care for children and youth in the juvenile justice system. The main focus will be on the role of educators both as everyday adolescent carers and enablers of adolescent accountability in restorative programmes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.