The essay proposes a survey of gender policies in the horizon of Italian cinema, from the cinema of female directors, and their particular interest in female biographies, to the centrality that new female figures, often adolescents, occupy in it, to the emergence of male and queer identities whose narration, also in dialogue with a revival of genre cinema, stands beyond a worn concept of a "crisis" of masculinity which presupposes a reference to a heteronormative binary that is no longer proposable.
Il saggio propone una ricognizione delle politiche di genere nell'orizzonte del cinema italiano contemporaneo, dal cinema delle registe, e al loro particolare interesse per le biografie femminili, alla centralità che in esso occupano nuove figure femminili, spesso di adolescenti, al delinearsi di identità maschili e queer la cui narrazione, in dialogo anche con una ripresa del cinema di genere, si pone al di là di un logorato concetto di una "crisi" della mascolinità che presuppone un riferimento a un binarismo eteronormativo non più proponibile.
Politiche di genere nel cinema italiano contemporaneo / Fanara, Giulia. - In: QUADERNI DEL CSCI. - ISSN 1885-1975. - 17(2021), pp. 164-171.
Politiche di genere nel cinema italiano contemporaneo
Fanara Giulia
2021
Abstract
The essay proposes a survey of gender policies in the horizon of Italian cinema, from the cinema of female directors, and their particular interest in female biographies, to the centrality that new female figures, often adolescents, occupy in it, to the emergence of male and queer identities whose narration, also in dialogue with a revival of genre cinema, stands beyond a worn concept of a "crisis" of masculinity which presupposes a reference to a heteronormative binary that is no longer proposable.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.