After Pittaluga's death, the management of Cines was hired by Ludovico Toeplitz and Emilio Cecchi in quality of artistic director (1932-1933). It is in this period that Italian cinema, of which Cines covers almost all of the national production, begins to produce and distribute the first musical comedies adapted by foreign subjects, Austrians and Hungarians, but above all Germans, conforming to the tastes of the latter and capturing the essence of a model to be reproduced without solution of continuity: from the variants of the Hungarian comedy to the sentimental ones, these films take on a decisive role for the production destined for a mass audience, relaunching optimism and traditional values. This production season suggests the theme proposed here, that is to observe the production dynamics with some case studies that consciously use a standardized production model, comparable to multiple multilingual versions - same film subject, serialization, repetition of clichés - but which at the same time assert themselves as cultural adaptations.
Dopo la morte di Pittaluga, la direzione della Cines viene assunta da Ludovico Toeplitz e da Emilio Cecchi in qualità di direttore artistico (1932-1933). È in questo periodo che il cinema italiano, di cui la Cines copre la quasi totalità della produzione nazionale, inizia a produrre e distribuire le prime commedie musicali adattate da soggetti stranieri, austriaci e ungheresi, ma soprattutto tedeschi, uniformandosi ai gusti di questi ultimi e cogliendo l’essenza di un modello da riprodurre senza soluzione di continuità: dalle varianti della commedia ungherese, a quelle sentimentali, questi film assumono un ruolo determinante per la produzione destinata ad un pubblico di massa, rilanciando l'ottimismo e i valori tradizionali. La particolarità di questa stagione produttiva suggerisce il tema qui proposto, che è quello di osservare le dinamiche produttive e contestualizzare alcuni esempi, appartenenti a un corpus di opere cinematografiche che si avvalgono di un modello produttivo standardizzato, assimilabile alle versioni multiple plurilingue – stesso soggetto cinematografico, serializzazione, ripetizione dei cliché – ma che allo stesso tempo si affermano come adattamenti culturali.
Serialità e ripetizione nelle commedie musicali Cines-Pittaluga (1930-1933) / Maganzani, Paola. - (2022), pp. 157-176.
Serialità e ripetizione nelle commedie musicali Cines-Pittaluga (1930-1933)
Maganzani, Paola
2022
Abstract
After Pittaluga's death, the management of Cines was hired by Ludovico Toeplitz and Emilio Cecchi in quality of artistic director (1932-1933). It is in this period that Italian cinema, of which Cines covers almost all of the national production, begins to produce and distribute the first musical comedies adapted by foreign subjects, Austrians and Hungarians, but above all Germans, conforming to the tastes of the latter and capturing the essence of a model to be reproduced without solution of continuity: from the variants of the Hungarian comedy to the sentimental ones, these films take on a decisive role for the production destined for a mass audience, relaunching optimism and traditional values. This production season suggests the theme proposed here, that is to observe the production dynamics with some case studies that consciously use a standardized production model, comparable to multiple multilingual versions - same film subject, serialization, repetition of clichés - but which at the same time assert themselves as cultural adaptations.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
9791280136954-1-8.pdf
accesso aperto
Note: http://www.aaccademia.it/ita/scheda-libro?aaref=1537
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
122.68 kB
Formato
Adobe PDF
|
122.68 kB | Adobe PDF | |
9791280136954-169-188.pdf
accesso aperto
Note: http://www.aaccademia.it/ita/scheda-libro?aaref=1537
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
274.88 kB
Formato
Adobe PDF
|
274.88 kB | Adobe PDF | |
9791280136954-338.pdf
accesso aperto
Note: http://www.aaccademia.it/ita/scheda-libro?aaref=1537
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
35.86 kB
Formato
Adobe PDF
|
35.86 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.