Louis Henry’s “Numa Pompilio” (1809): a Choreographic Reading of a “Political” Ballo This article aims to analyse the libretto of Louis Henry’s “heroic” pantomime ballet Numa Pompilio, staged at San Carlo Theatre of Naples in 1809, from different perspectives of research: the plot, com- positive structure, choreographic peculiarities, and various elements of the production. Starting from the historical context of this ballet, which is Naples in the Napoleon era, the author highlights the narrative strategies used by the young Henry, who just arrived from Paris, in order to create a “celebrative” ballet inspired by the second king of Rome, Numa Pompilio. Therefore, one of the questions is what was the heritage of the French school, and what was the Italian influence? The way of using danced and mime parts, its deeply theatrical structure, and profoundness of the main characters are some of the elements that place this ballet close to the Italian tradition.
Il saggio si propone di analizzare il libretto del ballo “eroico” pan- tomimo Numa Pompilio di Louis Henry, dato al Teatro di San Carlo di Napoli nel 1809, da molteplici punti di vista: il soggetto, la struttura compositiva, le peculiarità coreografiche, i diversi elementi della messa in scena. Partendo dalla contestualizzazione di questo ballo nella Napoli napoleonica di Gioacchino Murat, l’autrice fa luce sulle strategie narrative utilizzate dal giovane Henry, appena giunto da Parigi, per costruire uno spettacolo “celebrativo” ispirato alla figura del secondo re di Roma. Quale fu, quindi, il lascito della scuola francese, e quale l’influenza della scuola italiana? La modalità di impiego delle parti danzate e mimiche, l’impianto fortemente “teatrale” e la profondità con cui sono tratteggiati i personaggi principali sono alcuni degli elementi che avvicinano questo ballo alla tradizione italiana.
“Numa Pompilio” di Louis Henry (1809): lettura coreografica di un ballo “politico” / Corea, Annamaria. - In: BIBLIOTECA TEATRALE. - ISSN 0045-1959. - L’opera coreografica e i suoi processi creativi, a cura di Vito Di Bernardi:nuova serie, n. 134, luglio-dicembre 2020(2020), pp. 35-54.
“Numa Pompilio” di Louis Henry (1809): lettura coreografica di un ballo “politico”
corea, annamaria
2020
Abstract
Louis Henry’s “Numa Pompilio” (1809): a Choreographic Reading of a “Political” Ballo This article aims to analyse the libretto of Louis Henry’s “heroic” pantomime ballet Numa Pompilio, staged at San Carlo Theatre of Naples in 1809, from different perspectives of research: the plot, com- positive structure, choreographic peculiarities, and various elements of the production. Starting from the historical context of this ballet, which is Naples in the Napoleon era, the author highlights the narrative strategies used by the young Henry, who just arrived from Paris, in order to create a “celebrative” ballet inspired by the second king of Rome, Numa Pompilio. Therefore, one of the questions is what was the heritage of the French school, and what was the Italian influence? The way of using danced and mime parts, its deeply theatrical structure, and profoundness of the main characters are some of the elements that place this ballet close to the Italian tradition.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Corea_Numa Pompilio_2020.pdf
solo gestori archivio
Note: https://www.torrossa.com/it/resources/an/4690289
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
586.51 kB
Formato
Adobe PDF
|
586.51 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.