The essay analyses the figure of Joan of Arc and her role as a catalyst in the patriotic spirit of the early Risorgimento through the study of two ballets by Jean Aumer and Salvatore Viganò, performed respectively at the Kärntnertortheater in Vienna and La Scala in Milan in 1821, both inspired by Schiller’s Die Jungfrau von Orleans (1801). By comparing the two librettos, and through the reading of periodical and archival sources, the author manages to bring out different visions of the char- acter of “The Maid of Orléans” and the major themes of the tragedy, as well as its staging modalities in these two different conceptions of choreography and their peculiarities due to their diverse cultural and theatrical contexts.
Il saggio analizza la figura di Giovanna d’Arco e il suo ruolo catalizzatore dello spirito patriottico di inizio Risorgimento attraverso lo studio di due balletti di Jean Aumer e Salvatore Viganò, rappresentati rispettivamente al Kärntnertortheater di Vienna e al Teatro alla Scala di Milano nel 1821 e ispirati entrambi alla Jungfrau von Orleans di Schiller (1801). Mettendo a confronto i due libretti, e con l’ausilio di fonti periodiche e d’archivio, l’autrice fa emergere dalla lettura dei documenti visioni differenti del personaggio della Pulzella e dei temi portanti della tragedia, modalità di messa in scena indicative di due diverse concezioni della coreografia, nonché peculiarità dei contesti culturali e teatrali di provenienza.
Dalla storia alla scena: Giovanna d’Arco nei libretti di ballo di Jean Aumer e Salvatore Viganò (1821) / Corea, Annamaria. - In: BIBLIOTECA TEATRALE. - ISSN 0045-1959. - nuova serie, n. 136, luglio-dicembre 2021(2022), pp. 67-85.
Dalla storia alla scena: Giovanna d’Arco nei libretti di ballo di Jean Aumer e Salvatore Viganò (1821)
corea, annamaria
2022
Abstract
The essay analyses the figure of Joan of Arc and her role as a catalyst in the patriotic spirit of the early Risorgimento through the study of two ballets by Jean Aumer and Salvatore Viganò, performed respectively at the Kärntnertortheater in Vienna and La Scala in Milan in 1821, both inspired by Schiller’s Die Jungfrau von Orleans (1801). By comparing the two librettos, and through the reading of periodical and archival sources, the author manages to bring out different visions of the char- acter of “The Maid of Orléans” and the major themes of the tragedy, as well as its staging modalities in these two different conceptions of choreography and their peculiarities due to their diverse cultural and theatrical contexts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Corea_Dalla storia alla scena_2022.pdf
solo gestori archivio
Note: https://www.torrossa.com/it/resources/an/5206099
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
897.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
897.34 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.