- This work, carried out within the CARBODIN EU-funded project, aims to study the impacts of a new train boarding device conceived as an innovative solution that improves train accessibility for passengers encountering significant boarding and alighting maneuvers due to their reduced mobility. Experiments were carried out at the MASATS facility, involving a heterogeneous sample of Persons with Reduced Mobility (PRM). Different scenarios were tested to reproduce various conditions potentially relevant for real cases, such as platform height, the distance between the platform and the doorsill, the residual gap between the gap filler and the platform, and other complex boarding and alighting (B&A) conditions. The above was possible thanks to the prototype equipped with three platform-to-train interface variants for simulating different platform designs. The data collected from the testing activity allowed for a detailed statistical study of PRM’s boarding and alighting times per train door in different disability types for a particular number of alighting and boarding passengers
Il presente lavoro, svolto nell’ambito del progetto europeo CARBODIN, mira a studiare gli impatti di un nuovo dispositivo di ausilio per la salita a bordo concepito come una soluzione innovativa volta a migliorare l’accessibilità al treno per i passeggeri che devono affrontare manovre di imbarco e sbarco difficoltose a causa della loro ridotta mobilità. Presso la struttura MASATS è stata effettuata una sperimentazione che ha coinvolto un campione eterogeneo di Persone a Mobilità Ridotta (PMR). Sono stati testati diversi scenari per riprodurre varie condizioni potenzialmente rilevanti per casi reali, come l’altezza del marciapiede, la distanza tra il marciapiede e la soglia d’ingresso al treno e altre condizioni complesse di imbarco e sbarco (I&S). Quanto sopra è stato possibile poiché il prototipo è stato equipaggiato con tre varianti di interfaccia marciapiede-treno per simulare diverse tipologie di banchina. I dati raccolti dall’attività di test hanno consentito di effettuare uno studio statistico dettagliato dei tempi di salita a bordo o discesa delle PMR, in funzione delle diverse tipologie di disabilità e secondo scenari di criticità formulati in base ad uno specifico numero di passeggeri che effettuano la salita e discesa da una singola porta del treno.
Migliorare l’accessibilità dei treni. Lezioni apprese dal progetto CARBODIN // Improving train accessibility. Lessons learned from the CARBODIN project / Piccioni, Cristiana; Ricci, Stefano; Shahidzadeh Arabani, Sina; Karatzas, Polis. - In: INGEGNERIA FERROVIARIA. - ISSN 0020-0956. - LXXVII annata:5/2022(2022), pp. 399-414.
Migliorare l’accessibilità dei treni. Lezioni apprese dal progetto CARBODIN // Improving train accessibility. Lessons learned from the CARBODIN project
Cristiana PICCIONI
Primo
;Stefano RICCISecondo
;Sina SHAHIDZADEH ARABANIPenultimo
;
2022
Abstract
- This work, carried out within the CARBODIN EU-funded project, aims to study the impacts of a new train boarding device conceived as an innovative solution that improves train accessibility for passengers encountering significant boarding and alighting maneuvers due to their reduced mobility. Experiments were carried out at the MASATS facility, involving a heterogeneous sample of Persons with Reduced Mobility (PRM). Different scenarios were tested to reproduce various conditions potentially relevant for real cases, such as platform height, the distance between the platform and the doorsill, the residual gap between the gap filler and the platform, and other complex boarding and alighting (B&A) conditions. The above was possible thanks to the prototype equipped with three platform-to-train interface variants for simulating different platform designs. The data collected from the testing activity allowed for a detailed statistical study of PRM’s boarding and alighting times per train door in different disability types for a particular number of alighting and boarding passengersFile | Dimensione | Formato | |
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