This work wants to contribute to the study of the intertwining of mental images and geometric knowledge in visually impaired pupils. The production of mental images in congenital blinds takes place also and above all through “haptic perception”, which replaces sight. Learning through haptic perception must be guided and perfected and is intertwined with the geometric knowledge gradually acquired. The experience we present, conducted with two girls born blind, sheds light on how theoretical knowledge and guided exploration can interact with possibly lacking mental images.

Esplorazione tattile e immagini mentali: costruire conoscenze geometriche in presenza di deficit visivo / Menghini, Marta. - 45:45A,1(2022), pp. 7-36.

Esplorazione tattile e immagini mentali: costruire conoscenze geometriche in presenza di deficit visivo

Marta Menghini
2022

Abstract

This work wants to contribute to the study of the intertwining of mental images and geometric knowledge in visually impaired pupils. The production of mental images in congenital blinds takes place also and above all through “haptic perception”, which replaces sight. Learning through haptic perception must be guided and perfected and is intertwined with the geometric knowledge gradually acquired. The experience we present, conducted with two girls born blind, sheds light on how theoretical knowledge and guided exploration can interact with possibly lacking mental images.
2022
Immagini mentali; deficit visivo; concetti figurali; geometria del piano e dello spazio
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Esplorazione tattile e immagini mentali: costruire conoscenze geometriche in presenza di deficit visivo / Menghini, Marta. - 45:45A,1(2022), pp. 7-36.
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
De Angelis_Esplorazione-tattile_2022.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 205.31 kB
Formato Adobe PDF
205.31 kB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1636585
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact