The essay explores the relationship between nuclear policy, media industry and public opinion in 1950s Italy through the lens of «La Settimana Incom» newsreels. This case study highlights the process via which government, the energy production industry and the media set about educating Italian society on the nuclear issue to suit their own purposes. Bridging the cultural, political and economic dimensions of that issue, the article tries to discover the different players in the nuclear field and their actions. The research also analyses the narrative approach adopted by these newsreels and the importance of images in shaping public opinion.

Pedagogia nucleare per immagini. La narrazione pubblica sull’atomo nei cinegiornali italiani degli anni Cinquanta / Zinni, Maurizio. - In: RICERCHE DI STORIA POLITICA. - ISSN 1120-9526. - aprile 2022:1(2022), pp. 25-44. [10.1412/103416]

Pedagogia nucleare per immagini. La narrazione pubblica sull’atomo nei cinegiornali italiani degli anni Cinquanta

Maurizio Zinni
2022

Abstract

The essay explores the relationship between nuclear policy, media industry and public opinion in 1950s Italy through the lens of «La Settimana Incom» newsreels. This case study highlights the process via which government, the energy production industry and the media set about educating Italian society on the nuclear issue to suit their own purposes. Bridging the cultural, political and economic dimensions of that issue, the article tries to discover the different players in the nuclear field and their actions. The research also analyses the narrative approach adopted by these newsreels and the importance of images in shaping public opinion.
2022
Teresio Guglielmone; La Settimana Incom; newsreels; christian democracy; nuclear energy
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Pedagogia nucleare per immagini. La narrazione pubblica sull’atomo nei cinegiornali italiani degli anni Cinquanta / Zinni, Maurizio. - In: RICERCHE DI STORIA POLITICA. - ISSN 1120-9526. - aprile 2022:1(2022), pp. 25-44. [10.1412/103416]
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Zinni_Pedagogia-nucleare_2022.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 297.85 kB
Formato Adobe PDF
297.85 kB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1627118
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact