This paper addresses the question relating to the knowledge organization of the geographical field and the planning in progress to enhance the geo-cartographic heritage. The effective and efficient processes activated for the enhancement of the geo-cartographic heritage will be illustrated through the combination of theoretical and methodological ideas useful for outlining actions and developing tools. The goal is to create a scenario that can meet, once structured, the needs of a constantly evolving society that must acquire the skills necessary to respond to the challenges introduced in the organization of knowledge in order to revolutionize and transmit the institution’s geographic museum. Rethinking and remodeling in a never-ending time, founding ideas and thoughts of a cardinal discipline, such as geography, in the formation of the younger generations so that they acquire and make their own basic concepts to establish themselves as «citizens of the world», this is one of the objectives carried on.
Il presente elaborato risponde alla necessità di affrontare la questione relativa all’organizzazione della conoscenza in campo geografico e alla progettualità in atto per valorizzare il patrimonio geo-cartografico. Attraverso la combinazione di riflessioni teoriche e metodologiche utili a delineare azioni e sviluppare strumenti si illustreranno i processi efficaci ed efficienti attivati per la capitalizzazione e la valorizzazione del patrimonio geo-cartografico presente nella Sezione di Geografia. L’obiettivo è quello di creare uno scenario che possa soddisfare, una volta strutturato, i bisogni di una società in continua evoluzione che deve acquisire le competenze necessarie per rispondere alle sfide introdotte nell’organizzazione della conoscenza in modo da rivoluzionare e trasmettere l’istituzione museale, di carattere geografico. Ripensare e rimodulare in un tempo senza fine, idee e pensieri fondanti di una disciplina cardine, quale la Geografia, nella formazione delle giovani generazioni affinché esse stesse acquisiscano e facciano propri concetti basilari per affermarsi come «cittadini del mondo», questo è uno degli obiettivi portati avanti.
Dal Museo di istruzione ed educazione al Museo della Geografia: recupero e patrimonializzazione dei beni geo-cartografici del Gabinetto di Geografia di Roma From the Museum of Education and Education to the Museum of Geography: recovery and enhancement of the geocartographic heritage of the Geography Cabinet of Rome Del Museo de Educación y Educación al Museo de Geografía: recuperación y capitalización de los activos geo-cartográficos del Gabinete de Geografía de Roma / Morri, Riccardo; Leonardi, Sandra. - In: GEOTEMA. - ISSN 1126-7798. - 64:Anno XXIV n. 3 settembre/dicembre 2020(2022), pp. 5-13.
Dal Museo di istruzione ed educazione al Museo della Geografia: recupero e patrimonializzazione dei beni geo-cartografici del Gabinetto di Geografia di Roma From the Museum of Education and Education to the Museum of Geography: recovery and enhancement of the geocartographic heritage of the Geography Cabinet of Rome Del Museo de Educación y Educación al Museo de Geografía: recuperación y capitalización de los activos geo-cartográficos del Gabinete de Geografía de Roma
Riccardo Morri
Co-primo
Conceptualization
;Sandra Leonardi
Co-primo
Methodology
2022
Abstract
This paper addresses the question relating to the knowledge organization of the geographical field and the planning in progress to enhance the geo-cartographic heritage. The effective and efficient processes activated for the enhancement of the geo-cartographic heritage will be illustrated through the combination of theoretical and methodological ideas useful for outlining actions and developing tools. The goal is to create a scenario that can meet, once structured, the needs of a constantly evolving society that must acquire the skills necessary to respond to the challenges introduced in the organization of knowledge in order to revolutionize and transmit the institution’s geographic museum. Rethinking and remodeling in a never-ending time, founding ideas and thoughts of a cardinal discipline, such as geography, in the formation of the younger generations so that they acquire and make their own basic concepts to establish themselves as «citizens of the world», this is one of the objectives carried on.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Morri_Museo-Geografia-Gabinetto_2022.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.12 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.12 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
Morri_copertina_Museo-Geografia-Gabinetto_2022.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
697.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
697.5 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
Morri_indice_Museo-Geografia-Gabinetto_2022.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
159.58 kB
Formato
Adobe PDF
|
159.58 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.