What is the academic path of aspiring teachers? What is the perception of this role in the community? Theachers’ training is today more than ever a current topic. Different competences are requested from teacher, including planning and organizational skills in the face of the changing interests and needs of students, problem solving skills and resilience in the face of the challenges that everyday life and global complexity pose in educational practice (OECD, 2020; 2019; 2004). The aim of the essay is to explore the multifaceted identity of the teaching profession: through a meta-analysis and a presentation of international data, the articulated figure of the teacher will be described in Finland and Italy, two important European educational realities (Argentin & Giancola, 2013; Blomberg, 2008). Psycho-pedagogical competences and disciplinary and didactic knowledge are, in fact, just some of the components that outline the profile of this important professional figure (Baldacci et ali, 2020).
Qual è il percorso accademico degli aspiranti insegnanti? Qual è la percezione di questo ruolo nella comunità? La formazione della classe docente è oggi più che mai un tema attuale. All’insegnante sono richieste differenti competenze, tra cui capacità di progettazione e organizzazione dinnanzi ai mutevoli interessi e bisogni degli studenti, nonché capacità di problem solving e resilienza dinnanzi alle sfide che la quotidianità e la complessità globale pongono nella pratica educativa (OECD, 2004; 2019; 2020). Obiettivo del saggio è esplorare l’identità poliedrica della professione docente: attraverso una metanalisi e una presentazione di dati internazionali verrà descritta l’articolata figura dell’insegnante in Finlandia e in Italia, due importanti realtà educative europee (Argentin & Giancola, 2013; Blomberg, 2008). Le competenze psico-pedagogiche e le conoscenze disciplinari e didattiche sono, infatti, solo alcune delle componenti che delineano il profilo di questa importante figura professionale (Baldacci et ali, 2020).
Gli insegnanti in Finlandia e in Italia, cosa dicono le ricerche / Mattarelli, Eleonora. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - 13:4(2021), pp. 57-69. [10.14668/QTimes_13405]
Gli insegnanti in Finlandia e in Italia, cosa dicono le ricerche
eleonora mattarelli
2021
Abstract
What is the academic path of aspiring teachers? What is the perception of this role in the community? Theachers’ training is today more than ever a current topic. Different competences are requested from teacher, including planning and organizational skills in the face of the changing interests and needs of students, problem solving skills and resilience in the face of the challenges that everyday life and global complexity pose in educational practice (OECD, 2020; 2019; 2004). The aim of the essay is to explore the multifaceted identity of the teaching profession: through a meta-analysis and a presentation of international data, the articulated figure of the teacher will be described in Finland and Italy, two important European educational realities (Argentin & Giancola, 2013; Blomberg, 2008). Psycho-pedagogical competences and disciplinary and didactic knowledge are, in fact, just some of the components that outline the profile of this important professional figure (Baldacci et ali, 2020).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Mattarelli_insegnanti_finlandia_italia_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
423.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
423.21 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.