How educational systems participate in the training of young adults active in the community is one of the ques-tions that large-scale standardized surveys have been posing since the first comparative studies were carried out (Torney et alii, 1975; Husén, 1979). In fact, in recent decades, civic education has become increasingly important due to the globalized, multicultural and fast-moving world in which we live (Schulz et alii, 2010; 2018; OECD, 2019a; 2019b). The objective of this paper is to trace the path of citizenship skills in international surveys and community policies, reviewing the most salient aspects and focusing on present and future perspectives: today more than ever, being in possession of key skills enables the citizen to access democratic society and participate in their personal, social and work growth (Dewey, 1916; Losito, 2014; EC, 2017; Giancola, Viteritti, 2019).
In che modo i sistemi educativi contribuiscono alla formazione dei giovani adulti attivi nella comunità è una delle domande che dai primi studi comparativi realizzati si pongono le indagini standardizzate su larga scala (Torney et alii, 1975Husén, 1979;). Negli ultimi decenni, inoltre, l’educazione civica e alla cittadinanza ha assunto sempre più importanza in virtù del mondo globalizzato, multiculturale, eterogeneo e in rapido movimento nel quale ci troviamo a vivere (Schulz et alii, 2010; 2018; OECD, 2019a; 2019b). L’obiettivo del presente contributo è tracciare il percorso compiuto dalle competenze di cittadinanza nelle indagini internazionali e nelle politiche comunitarie, passando in rassegna gli aspetti più salienti e ponendo l’attenzione sulle prospettive presenti e future: oggi più che mai essere in possesso di queste competenze permette al cittadino di inserirsi nella società democratica e di com-partecipare alla propria crescita personale, sociale e lavorativa (Dewey, 1916; Losito, 2014; EC, 2017; Giancola, Viteritti, 2019).
Le competenze di cittadinanza nelle indagini comparative internazionali e nelle politiche comunitarie, storia e prospettive / Mattarelli, Eleonora. - In: PEDAGOGIA OGGI. - ISSN 2611-6561. - XIX:2(2021), pp. 138-144. [10.7346/PO-022021-18]
Le competenze di cittadinanza nelle indagini comparative internazionali e nelle politiche comunitarie, storia e prospettive
eleonora mattarelli
2021
Abstract
How educational systems participate in the training of young adults active in the community is one of the ques-tions that large-scale standardized surveys have been posing since the first comparative studies were carried out (Torney et alii, 1975; Husén, 1979). In fact, in recent decades, civic education has become increasingly important due to the globalized, multicultural and fast-moving world in which we live (Schulz et alii, 2010; 2018; OECD, 2019a; 2019b). The objective of this paper is to trace the path of citizenship skills in international surveys and community policies, reviewing the most salient aspects and focusing on present and future perspectives: today more than ever, being in possession of key skills enables the citizen to access democratic society and participate in their personal, social and work growth (Dewey, 1916; Losito, 2014; EC, 2017; Giancola, Viteritti, 2019).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Mattarelli_competenze_cittadinanza_2021.pdf.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
547.63 kB
Formato
Adobe PDF
|
547.63 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.