The essay deals with Adolfo De Carolis’ illustrations for Gabriele D’Annunzio’s trage- dy Francesca da Rimini (1902). The first collaboration between the poet and the artist is the beginning of a long and fruitful partnership and represents one of the first Ital- ian experiments of “Libro d’arte” (artistic book) as forerunner of the twentieth-century “Libro d’artista” (artist book). It is an exceptional edition, destined for a few lucky owners, a sui generis work of decorative art and a place of linguistic, iconographic, and iconolog- ical experimentation. At a closer look, the volume is actually an object destined to a real campaign of commercial promotion of D’Annunzio’s theatrical opera and of his person indeed, perhaps one of the first examples of what today one call “merchandising”. From a stylistic point of view, the book reveals the peculiarities of De Carolis’ language, based on a synthesis of English Arts and Crafts, Italian artistic tradition, and the study of the most famous of Renaissance incunabula, the Hypnerotomachia Poliphili (1499). It is precisely this attention to the past and to history that brings De Carolis to a position far removed from the European art nouveau in which historiography often places this decorative work and its author.
Il saggio analizza le illustrazioni di Adolfo De Carolis per la tragedia di Gabriele D’Annunzio Francesca da Rimini (1902). Il primo lavoro di collaborazione tra il poeta e l’artista è l’avvio di una lunga e proficua “partnership” e rappresenta una delle prime sperimentazioni ita- liane di “Libro d’arte” quale antesignano di “Libro d’artista” novecentesco. Si tratta di una edizione d’eccezione, destinata a pochi fortunati proprietari, opera d’arte decorativa sui generis e luogo di sperimentazione linguistica, iconografica e iconologica. A ben vedere, il volume si presenta in realtà come un oggetto destinato a una vera e propria campagna di promozione commerciale dell’opera teatrale di D’Annunzio e della sua persona, forse uno dei primi esempi di quello che oggi chiamiamo merchandising. Da un punto di vista propriamente stilistico, il libro rivela le peculiarità del linguaggio decarolisiano, fondato su una sintesi tra Arts and Crafts inglesi, tradizione artistica italiana e studio del più celebre degli incunaboli rinascimentali, l’Hypnerotomachia Poliphili (1499). Esattamente questa attenzione al passato e alla storia porta De Carolis su posizioni distanti rispetto al liberty e, più in generale, all’art nouveau europeo in cui sovente la storiografia colloca quest’opera decorativa e il suo autore.
“Disegni lineari, a contorni, come nel Polifilo”: le decorazioni di Adolfo De Carolis per la Francesca Da Rimini di Gabriele D’annunzio e la rinascita del libro d’arte in Italia / Piccioni, Matteo. - In: CERAMICA E ARTI DECORATIVE DEL NOVECENTO. - ISSN 2612-2553. - 9:(2021), pp. 89-100.
“Disegni lineari, a contorni, come nel Polifilo”: le decorazioni di Adolfo De Carolis per la Francesca Da Rimini di Gabriele D’annunzio e la rinascita del libro d’arte in Italia
Matteo Piccioni
2021
Abstract
The essay deals with Adolfo De Carolis’ illustrations for Gabriele D’Annunzio’s trage- dy Francesca da Rimini (1902). The first collaboration between the poet and the artist is the beginning of a long and fruitful partnership and represents one of the first Ital- ian experiments of “Libro d’arte” (artistic book) as forerunner of the twentieth-century “Libro d’artista” (artist book). It is an exceptional edition, destined for a few lucky owners, a sui generis work of decorative art and a place of linguistic, iconographic, and iconolog- ical experimentation. At a closer look, the volume is actually an object destined to a real campaign of commercial promotion of D’Annunzio’s theatrical opera and of his person indeed, perhaps one of the first examples of what today one call “merchandising”. From a stylistic point of view, the book reveals the peculiarities of De Carolis’ language, based on a synthesis of English Arts and Crafts, Italian artistic tradition, and the study of the most famous of Renaissance incunabula, the Hypnerotomachia Poliphili (1499). It is precisely this attention to the past and to history that brings De Carolis to a position far removed from the European art nouveau in which historiography often places this decorative work and its author.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.