A principle of "de-writing" – the one on which Carmelo Bene returns several times in his dismembered, fluvial, esoteric self-exegesis – governs, notoriously, most of the scenic-textual invention of the autho-actor. In its most evident aspect, it implies the disassembly and "slippage" of constituted textuality, according to a concept “other” of the writing of the voice: phoné to be installed in the life of a scene "without spectacle". “De-writing” as a "rewriting" perhaps, but fractal as well as purely phonated. But in the decentralized "system" of texts (narrative-theatre-cinema) which, from 1966 to 1973, revolve around the desecrated and "de-thinking" hagiography of Nostra Signora dei Turchi (1966-1973) in a refraction of drifts, it is the "literary" root that deconstructs itself, becoming an "exemplary" (and abnormally comical) machinery of dépense; that is to say, a scenic and (even more) cinematographic device, already upstream of the theatrical and filmic productions. Of the act of writing, the de-writing should perhaps be understood, in the Artaudian manner, as the double and, at the same time, the incandescent nucleus: that which makes possible a "ripping apart of language and sense" in the gesture of a ‘writing without a work’.
Un principio di "di-scrittura" - quello su cui Carmelo Bene ritorna più volte nella sua smembrata, fluviale, esoterica autoesegesi - governa, notoriamente, gran parte dell'invenzione scenico-testuale dell'autore-attore. Nel suo aspetto più evidente, esso implica lo smontaggio e lo "slittamento" della testualità costituita, secondo un concetto "altro" della scrittura della voce: phoné da installare nella vita di una scena "senza spettacolo". "Scrittura" come "riscrittura" forse, e però frattale oltre che puramente fonetica. Ma nel "sistema" decentrato di testi (narrativa-teatro-cinema) che, dal 1966 al 1973, ruotano intorno all'agiografia dissacrata e "de-pensante" di Nostra Signora dei Turchi (1966-1973) in una rifrazione di derive, è la radice "letteraria" quel che si decostruisce, diventando una macchina "esemplare" (e abnormemente 'comica') di dépense; cioè un dispositivo scenico e (ancor più) cinematografico, già a monte delle produzioni teatrali e filmiche. Dell'atto della scrittura, la di-scrittura va forse intesa, alla maniera artaudiana, come il doppio e, al tempo stesso, il nucleo incandescente: ciò che rende possibile uno "squarcio di linguaggio e di senso" nel gesto di una 'scrittura senza opera'. Contributo pubblicato nello pseudonimo di Tommaso Ottonieri.
N.S. Di-Scrittura / Pomilio, Tommaso. - In: IL VERRI. - ISSN 0506-7715. - 78(2022), pp. 5-15.
N.S. Di-Scrittura
Tommaso Pomilio
2022
Abstract
A principle of "de-writing" – the one on which Carmelo Bene returns several times in his dismembered, fluvial, esoteric self-exegesis – governs, notoriously, most of the scenic-textual invention of the autho-actor. In its most evident aspect, it implies the disassembly and "slippage" of constituted textuality, according to a concept “other” of the writing of the voice: phoné to be installed in the life of a scene "without spectacle". “De-writing” as a "rewriting" perhaps, but fractal as well as purely phonated. But in the decentralized "system" of texts (narrative-theatre-cinema) which, from 1966 to 1973, revolve around the desecrated and "de-thinking" hagiography of Nostra Signora dei Turchi (1966-1973) in a refraction of drifts, it is the "literary" root that deconstructs itself, becoming an "exemplary" (and abnormally comical) machinery of dépense; that is to say, a scenic and (even more) cinematographic device, already upstream of the theatrical and filmic productions. Of the act of writing, the de-writing should perhaps be understood, in the Artaudian manner, as the double and, at the same time, the incandescent nucleus: that which makes possible a "ripping apart of language and sense" in the gesture of a ‘writing without a work’.File | Dimensione | Formato | |
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