The aim of this paper is a new understanding of some of the main theoretical-problematic knots around which turns the reading of Shakespeare’s The Tempest offered by Giorgio Strehler in its important production dated 1977-1978. In particular, by moving from the highlighting of the character «concrete» as well as «symbolic» of the complex dramaturgical device built up by Strehler, the paper dwells on the analysis of the following motifs: the question of the relationship reality-fiction (which can be transposed as the relationship between art and life); the work performed «on» and «by» the signs as cognitive threshold; the semantically crucial role played by the identity of «island», «raft» and «platform»; the theme of meta-theatre as the aesthetically privileged strategy through which the fiction (auto-unmasking itself) becomes an «experience of truth».

La magia del teatro come esperienza di verità. Finzione e realtà nell'isola-mondo di Shakespeare-Strehler / Valentini, Antonio. - In: ESTETICA. STUDI E RICERCHE. - ISSN 2039-6635. - 11:Fascicolo 2, luglio-dicembre 2021(2021), pp. 293-313. [10.14648/102676]

La magia del teatro come esperienza di verità. Finzione e realtà nell'isola-mondo di Shakespeare-Strehler

Antonio Valentini
2021

Abstract

The aim of this paper is a new understanding of some of the main theoretical-problematic knots around which turns the reading of Shakespeare’s The Tempest offered by Giorgio Strehler in its important production dated 1977-1978. In particular, by moving from the highlighting of the character «concrete» as well as «symbolic» of the complex dramaturgical device built up by Strehler, the paper dwells on the analysis of the following motifs: the question of the relationship reality-fiction (which can be transposed as the relationship between art and life); the work performed «on» and «by» the signs as cognitive threshold; the semantically crucial role played by the identity of «island», «raft» and «platform»; the theme of meta-theatre as the aesthetically privileged strategy through which the fiction (auto-unmasking itself) becomes an «experience of truth».
2021
realtà-finzione; arte-vita; simbolo; potere e limite della rappresentazione; meta-teatro
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
La magia del teatro come esperienza di verità. Finzione e realtà nell'isola-mondo di Shakespeare-Strehler / Valentini, Antonio. - In: ESTETICA. STUDI E RICERCHE. - ISSN 2039-6635. - 11:Fascicolo 2, luglio-dicembre 2021(2021), pp. 293-313. [10.14648/102676]
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Valentini_Magia-del-teatro_2021.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 313.6 kB
Formato Adobe PDF
313.6 kB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1612645
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact