The essay focuses on the assumption of discussion and lecture as specific formats of performance art in the 1970s, a object not yet investigated. The two formats focused on the utterance and the comparison with the audience to a careful analysis of the practices reveal important differences in the ways of practicing the action, analyzed in a comparison between the lectures of Joseph Beuys and the discussions of Giuseppe Chiari, Fluxus artists; the Discussion review curated by Annina Nosei in New York in 1977; an analysis of the conceptual conferences developed in Italy by Alighiero Boetti, Luca Maria Patella and Vincenzo Agnetti. The essay is based on various audiovisual, photographic and verbal documents consulted in the archives: CCS Bard Archives (Center for Curatorial Studies Bard College Annandale-on-Hudson, NY), Archivio Vincenzo Agnetti (Milan), Archivio Alighiero Boetti (Rome), Incontri Internazionali d'Arte Fund (MAXXI Archive, Rome).
Il saggio si concentra sull'assunzione della discussione e della conferenza come formati specifici della performance art negli anni Settanta, oggetti ancora non indagati. I due formati incentrati sull'atto di parola e il confronto con l'uditorio ad un'attenta analisi delle pratiche rivelano delle differenze importanti nei modi di praticare l'azione, analizzate in un confronto tra le conferenze di Joseph Beuys e le discussioni di Giuseppe Chiari, artisti Fluxus; la rassegna Discussion curata da Annina Nosei a New York nel 1977; un'analisi delle conferenze concettuali sviluppate in Italia da Alighiero Boetti, Luca Maria Patella e Vincenzo Agnetti. Il saggio si basa su diversi documenti audiovisivi, fotografici e verbali consultati presso gli archivi: CCS Bard Archives (Center for Curatorial Studies Bard College Annandale-on-Hudson, NY), Archivio Vincenzo Agnetti (Milano), Archivio Alighiero Boetti (Roma), Fondo Incontri Internazionali d'Arte (Archivio MAXXI, Roma).
Discussioni e conferenze come performance negli anni Settanta / Vergni, Daniele. - In: SCIAMI.RICERCHE. - ISSN 2532-3830. - 10:10(2021), pp. 79-95. [10.47109/0102]
Discussioni e conferenze come performance negli anni Settanta
Daniele Vergni
2021
Abstract
The essay focuses on the assumption of discussion and lecture as specific formats of performance art in the 1970s, a object not yet investigated. The two formats focused on the utterance and the comparison with the audience to a careful analysis of the practices reveal important differences in the ways of practicing the action, analyzed in a comparison between the lectures of Joseph Beuys and the discussions of Giuseppe Chiari, Fluxus artists; the Discussion review curated by Annina Nosei in New York in 1977; an analysis of the conceptual conferences developed in Italy by Alighiero Boetti, Luca Maria Patella and Vincenzo Agnetti. The essay is based on various audiovisual, photographic and verbal documents consulted in the archives: CCS Bard Archives (Center for Curatorial Studies Bard College Annandale-on-Hudson, NY), Archivio Vincenzo Agnetti (Milan), Archivio Alighiero Boetti (Rome), Incontri Internazionali d'Arte Fund (MAXXI Archive, Rome).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Vergni_Discussioni-e-conferenze_2021.pdf
accesso aperto
Note: Discussioni e conferenze come performance negli anni Settanta
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
697.64 kB
Formato
Adobe PDF
|
697.64 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.