After brief considerations on the role of school in light of the pandemic experience, the article presents, in a constitutional law perspective, the examination and the evolution of the constitutional law on school. Such thematic analysis is based on the Constitution itself, which contains a three-pronged division between organizational issues, questions of freedom of education and, finally, aspects of education as a social right. In relation to each of these aspects, the article aims at presenting the specific legal discipline, as well as suggesting a critique regarding open problems and tracing possible prospective visions.
Dopo una breve riflessione sul ruolo della scuola alla luce dell’esperienza pande- mica, l’articolo propone, in una prospettiva di diritto costituzionale, l’esame e l’evoluzione della disciplina costituzionale della scuola ripercorrendo tematicamente quella che può es- sere individuata come una sorta di tripartizione per capi, all’interno della stessa Costituzione, fra profili organizzativi, questioni attinenti alla libertà di insegnamento e, infine, profili rela- tivi al diritto sociale all’istruzione. La trattazione, rispetto ad ognuna di queste parti, cercherà di ripercorrere l’attuazione che è stata data alla disciplina costituzionale della scuola, ma an- che di assumere uno sguardo critico nei confronti dei problemi aperti e delle possibili visioni prospettiche.
La scuola nella Costituzione. Bilancio e letture prospettiche / Angelini, Francesca Filomena. - In: DIRITTO COSTITUZIONALE. - ISSN 2611-2590. - 3 /2021(2021), pp. 11-46.
La scuola nella Costituzione. Bilancio e letture prospettiche
francesca angelini
2021
Abstract
After brief considerations on the role of school in light of the pandemic experience, the article presents, in a constitutional law perspective, the examination and the evolution of the constitutional law on school. Such thematic analysis is based on the Constitution itself, which contains a three-pronged division between organizational issues, questions of freedom of education and, finally, aspects of education as a social right. In relation to each of these aspects, the article aims at presenting the specific legal discipline, as well as suggesting a critique regarding open problems and tracing possible prospective visions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Angelini_Scuola_2021.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Altra licenza (allegare)
Dimensione
301.18 kB
Formato
Adobe PDF
|
301.18 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.