Here, we contribute to the debate on the relationship between Montessori’s pedagogy and new technologies. In this longitudinal study we used a mixed methodological approach, relying on structured evidence, field observations and notes. We show how in children, following the use of technological material aimed at developing computational thinking, in the five years of primary school in a Montessori class in Grottaferrata (RM), creativity and a sense of community have increased. The sense of community has consistently remained at a good level. The pervasiveness due to the error at a low level. Our evidence indicate how technological materials must respect the typical characteristics of Montessori development material to be integrated in school job: freedom of choice, error control, aesthetic attractiveness, autonomy of use, manual interactivity, possibility of collaborating with peers, repetition of the exercise, quantity limits are essential characteristics.
Il lavoro si propone di contribuire al dibattito sul rapporto tra pedagogia Montessori e nuove tecnologie. Attraverso un approccio metodologico misto, che usa sia prove strutturate sia osservazioni e note sul campo, questo studio longitudinale mostra come, durante i cinque anni di scuola primaria di una classe Montessori in una scuola di Grottaferrata (RM), l’uso di materiale tecnologico mirato allo sviluppo del pensiero computazionale si è accompagnato, nei bambini, a un aumento della creatività e del senso di comunità e al mantenimento di un buon livello di autoefficacia e un basso livello di pervasività dovuta all’errore. L’esperienza sottolinea in particolare come, per integrare i materiali tecnologici nel lavoro scolastico, essi debbano rispettare i caratteri tipici del materiale di sviluppo Montessori: libertà di scelta, controllo dell’errore, attrattività estetica, autonomia di utilizzo, interattività manuale, possibilità di collaborare tra pari, ripetizione dell’esercizio, limiti di quantità.
Computational thinking in Montessori primary school / Scippo, Stefano; Ardolino, Fabio. - In: RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA. - ISSN 1970-2221. - 16:(2021), pp. 59-76.
Computational thinking in Montessori primary school
scippo stefano
Primo
;ardolino fabioSecondo
2021
Abstract
Here, we contribute to the debate on the relationship between Montessori’s pedagogy and new technologies. In this longitudinal study we used a mixed methodological approach, relying on structured evidence, field observations and notes. We show how in children, following the use of technological material aimed at developing computational thinking, in the five years of primary school in a Montessori class in Grottaferrata (RM), creativity and a sense of community have increased. The sense of community has consistently remained at a good level. The pervasiveness due to the error at a low level. Our evidence indicate how technological materials must respect the typical characteristics of Montessori development material to be integrated in school job: freedom of choice, error control, aesthetic attractiveness, autonomy of use, manual interactivity, possibility of collaborating with peers, repetition of the exercise, quantity limits are essential characteristics.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.