The paper analyses the development of the scientific attitude as a tool to promote inclusive processes in contemporary multicultural societies. Dewey’s model of inquiry can (1) reduce the stereotype accessibility, (2) facilitate the activation of reduction strategies of prejudice, and (3) enable the achievement of intercultural competence. Educating future citizens to acquire a habit of thinking in a reflective way can support the creation of democracy in actual complex societies.
Il saggio analizza lo sviluppo dell'atteggiamento scientifico come strumento per promuovere processi inclusivi nelle società multiculturali contemporanee. Il modello di indagine di Dewey può ridurre l'accessibilità degli stereotipi, facilitare l'attivazione di strategie di riduzione del pregiudizio e consentire il raggiungimento della competenza interculturale. Educare i futuri cittadini ad acquisire un abito di pensiero riflessivo può supportare la creazione della democrazia in una società multiculturale complessa.
Il pensiero riflessivo per una società interculturale / Szpunar, Giordana. - (2021), pp. 71-77. (Intervento presentato al convegno La responsabilità della pedagogia nelle trasformazioni dei rapporti sociali tenutosi a Milan; Italy).
Il pensiero riflessivo per una società interculturale
Szpunar, Giordana
2021
Abstract
The paper analyses the development of the scientific attitude as a tool to promote inclusive processes in contemporary multicultural societies. Dewey’s model of inquiry can (1) reduce the stereotype accessibility, (2) facilitate the activation of reduction strategies of prejudice, and (3) enable the achievement of intercultural competence. Educating future citizens to acquire a habit of thinking in a reflective way can support the creation of democracy in actual complex societies.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.