This contribution describes and analyses the results of the Architecture Drawing course with Labora- tory (2020/21) at the rst year of the Master’s Degree Course in Building Engineering-Architecture, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Sapienza University, Rome.The course was reorgani- zed to respond to both its conversion into a six-month one and the measures arranged to slow the spread of the COVID-19 pandemic. In this sense, the course was conceived as an opportunity to experiment methods and procedures with great exibility and to re ect retrospectively on teaching practice.The early results produced by the students allow to explore the limits and potential of both remote and mixed-mode teaching of architectural drawing, to evaluate the limits of an architectural drawing course compressed in a six-month format, to re ect on teachers’ conditions, to discuss the students’ reactions and occasional solutions that could be effective in future.
Questo contributo descrive e analizza gli esiti dell’ultimo corso di Disegno dell’Architettura con Laboratorio al primo anno del Corso di Laurea Magistrale a ciclo unico in Ingegneria Edile-Archi- tettura della Facoltà di Ingegneria civile e ambientale dell’Università Sapienza di Roma. Il corso è stato riorganizzato per rispondere sia alla sua semestralizzazione, sia alle misure messe in atto per contrastare la diffusione della pandemia da COVID-19. In questo senso, il corso di quest’anno è stato concepito come una opportunità per sperimentare metodi e argomenti con grande essibilità e per ri ettere retrospettivamente sull’insegnamento stesso. I primi esiti prodotti dagli studenti consentono di esplorare i limiti dell’insegnamento del disegno a distanza e in modalità mista, di ri ettere sulle attuali condizioni dei docenti, di descrivere le reazioni degli studenti e le soluzioni che potrebbero avere un futuro.
Insegnare il disegno di architettura tra pandemia e semestralizzazione / Teaching Architecture Drawing between Pandemic and Semi-Annualization / Carnevali, Laura; Colonnese, Fabio. - (2021), pp. 1451-1470. (Intervento presentato al convegno 42° Convegno Internazionale dei docenti delle discipline della Rappresentazione. Congresso della Unione Italiana per Il Disegno. Atti 2021 tenutosi a Reggio Calabria, Messina).
Insegnare il disegno di architettura tra pandemia e semestralizzazione / Teaching Architecture Drawing between Pandemic and Semi-Annualization
carnevali, laura;colonnese, Fabio
2021
Abstract
This contribution describes and analyses the results of the Architecture Drawing course with Labora- tory (2020/21) at the rst year of the Master’s Degree Course in Building Engineering-Architecture, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Sapienza University, Rome.The course was reorgani- zed to respond to both its conversion into a six-month one and the measures arranged to slow the spread of the COVID-19 pandemic. In this sense, the course was conceived as an opportunity to experiment methods and procedures with great exibility and to re ect retrospectively on teaching practice.The early results produced by the students allow to explore the limits and potential of both remote and mixed-mode teaching of architectural drawing, to evaluate the limits of an architectural drawing course compressed in a six-month format, to re ect on teachers’ conditions, to discuss the students’ reactions and occasional solutions that could be effective in future.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Colonnese_Insegnare-disegno-architettura_cover_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
515.14 kB
Formato
Adobe PDF
|
515.14 kB | Adobe PDF | |
|
Colonnese_Insegnare-disegno-architettura_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
4.53 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.53 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


