In painting, aerial perspective is rendered through a decrease in colour saturation, contrast between parts and sharpness of details. In engraving, this effect goes beyond the chromatic component, and its rendering depends on the various techniques’ execution characteristics. In general, the methods for obtaining tonal gradients in engraving techniques concern the distance, the crossing, and the thickness of the marks. The latter may depend on the use of tips of different thicknesses or, in the case of etching, on the number of multiple “stoppings-out”. The contribution presents a study on the aerial perspective in Piranesi’s Carceri, conducted by breaking down the plates into planes of depth. The study shows how the Venetian artist applied this effect, which accentuates the depth and is usually applied to landscapes, in interior settings to increase the architecture’s monumentality and illude the observer about greater distances.
La prospettiva aerea in ambito pittorico è resa attraverso la diminuzione della saturazione dei colori, del contrasto tra le parti e della nitidezza dei dettagli. Nell’incisione tale effetto esula dalla componente cromatica e la sua resa dipende molto dalle caratteristiche esecutive delle varie tecniche. In generale, i metodi per ottenere dei gradienti tonali nelle tecniche incisorie riguardano la distanza, l’incrocio e lo spessore dei segni. Quest’ultimo può dipendere dall’uso di punte di diverso spessore o, nel caso dell’acquaforte, dal numero di ‘coperture’. Il contributo presenta uno studio sulla prospettiva aerea delle Carceri di Piranesi condotto attraverso la scomposizione delle tavole in piani di profondità. Dallo studio si evince come l’artista veneto abbia fatto uso di questo effetto, che accentua la profondità e che usualmente viene applicato al paesaggio, in ambienti interni per aumentare la monumentalità dell’architettura e illudere l’osservatore di maggiori distanze.
Distanze illusorie. L'uso della prospettiva aerea nelle Carceri piranesiane/Illusory distances: the use of aerial perspective in Piranesi's Carceri / Menconero, Sofia. - (2021), pp. 1760-1779. (Intervento presentato al convegno 42° Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione UID 2021 tenutosi a Reggio Calabria) [10.3280/oa-693.99].
Distanze illusorie. L'uso della prospettiva aerea nelle Carceri piranesiane/Illusory distances: the use of aerial perspective in Piranesi's Carceri
Sofia Menconero
2021
Abstract
In painting, aerial perspective is rendered through a decrease in colour saturation, contrast between parts and sharpness of details. In engraving, this effect goes beyond the chromatic component, and its rendering depends on the various techniques’ execution characteristics. In general, the methods for obtaining tonal gradients in engraving techniques concern the distance, the crossing, and the thickness of the marks. The latter may depend on the use of tips of different thicknesses or, in the case of etching, on the number of multiple “stoppings-out”. The contribution presents a study on the aerial perspective in Piranesi’s Carceri, conducted by breaking down the plates into planes of depth. The study shows how the Venetian artist applied this effect, which accentuates the depth and is usually applied to landscapes, in interior settings to increase the architecture’s monumentality and illude the observer about greater distances.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Menconero_Distanze-illusorie_2021.pdf
accesso aperto
Note: Copertina, colophon, indice e contributo (italiano e inglese)
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
9.98 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.98 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.