The article outlines the theoretical framework around the concept of cultural memory in general and postmemory in particular, highlighting how the last critical essays on Memory Studies, especially in the US, consider cultural memory as a difficult concept to analyse, also connected to Trauma Studies, and bearing in mind the importance of what Lucy Bond, Stef Craps and Pieter Vermeulen called «vectors of mobility», i.e. the concepts of transcultural and transgenerational ideas, transmedia storytelling and transdisciplinary approaches. After highlighting the deep connection between memory, history and national identity, the article explores the problems related to the idea of intergenerational transfer of memory and analyses in particular the case of the book Signora Auschwitz (1999) by Edith Bruck, comparing it with two books by Elena Loewenthal: Conta le stelle se puoi (2008) and Contro il giorno della memoria (2014). Finally, the article touches some issues related to the literary genre, pausing in particular on the novels La ragazza con la Leica by Helena Janeczek (2017) and Le variazioni Reinach by Filippo Tuena (2005, new ed. 2015).
L’articolo tratteggia il quadro teorico di riferimento per quanto riguarda il concetto di memoria culturale in generale e di postmemoria in particolare, evidenziando come gli ultimi interventi critici afferenti al campo dei Memory Studies, soprattutto in ambito statunitense, considerino la memoria culturale un concetto complesso da scandagliare, connesso anche ai Trauma Studies, tenendo presente l’importanza di quelli che Lucy Bond, Stef Craps e Pieter Vermeulen hanno chiamato «vettori di mobilità», ossia i concetti di transculturalità, transgenerazionalità, transmedialità e transdisciplinarietà. Dopo aver messo in evidenza il profondo legame che intercorre tra memoria, storia e identità nazionale l’articolo esplora le problematiche connesse all’idea di passaggio intergenerazionale della memoria e analizza in particolare il caso di Signora Auschwitz (1999) di Edith Bruck ponendolo a confronto con due opere di Elena Loewenthal: Conta le stelle se puoi (2008) e Contro il giorno della memoria (2014). Si affrontano infine alcune questioni legate al genere letterario soffermandosi in particolare sui romanzi La ragazza con la Leica di Helena Janeczek (2017) e Le variazioni Reinach di Filippo Tuena (2005, nuova ed. 2015).
Intersezioni e convergenze possibili tra Cultural Memory, Postmemory e Trauma Studies nella letteratura della postmemoria italiana / D'Alessandro, Barbara. - In: NOVECENTO TRANSNAZIONALE. - ISSN 2532-1994. - 5:2(2021), pp. 98-121. [10.13133/2532-1994/17106]
Intersezioni e convergenze possibili tra Cultural Memory, Postmemory e Trauma Studies nella letteratura della postmemoria italiana
Barbara D'Alessandro
2021
Abstract
The article outlines the theoretical framework around the concept of cultural memory in general and postmemory in particular, highlighting how the last critical essays on Memory Studies, especially in the US, consider cultural memory as a difficult concept to analyse, also connected to Trauma Studies, and bearing in mind the importance of what Lucy Bond, Stef Craps and Pieter Vermeulen called «vectors of mobility», i.e. the concepts of transcultural and transgenerational ideas, transmedia storytelling and transdisciplinary approaches. After highlighting the deep connection between memory, history and national identity, the article explores the problems related to the idea of intergenerational transfer of memory and analyses in particular the case of the book Signora Auschwitz (1999) by Edith Bruck, comparing it with two books by Elena Loewenthal: Conta le stelle se puoi (2008) and Contro il giorno della memoria (2014). Finally, the article touches some issues related to the literary genre, pausing in particular on the novels La ragazza con la Leica by Helena Janeczek (2017) and Le variazioni Reinach by Filippo Tuena (2005, new ed. 2015).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.