The paper presents the first results that emerged from the analysis of qualitative data collected through focus groups and interviews conducted with nine teachers at a lower secondary school in Rome, which adopts the DADA model (Didactics for Learning Environments) from 2016-2017. Phenomenological interpretative analysis and Research-Training guide the analysis and research processes. The aim of the research is to investigate the didactics practices of teachers favored by the DADA model, analyzing some emerging themes, with the support of the software for qualitative analysis MAXQDA. The results show the ludiforme aspect of some didactics practices carried out with the participation of two or three teachers during the same lesson hour and class of students, which leads to a rethinking of didactics approaches by teachers.
Il contributo presenta i primi risultati emersi dall’analisi dei dati qualitativi raccolti tramite focus group e interviste condotte con nove insegnanti di una scuola secondaria di primo grado di Roma, che adotta il modello DADA (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento) dal 2016-2017. L’analisi interpretativa fenomenologica e la Ricerca-Formazione guidano l’analisi e i processi di ricerca. Obiettivo della ricerca è indagare le pratiche didattiche degli insegnanti favorite dal modello DADA, analizzando alcuni temi emergenti, col supporto del software per analisi qualitative MAXQDA. Dai risultati emerge l’aspetto ludiforme di alcune pratiche didattiche svolte con la partecipazione di due o tre insegnanti durante una stessa ora di lezione e classe di studenti che porta a un ripensamento degli approcci didattici da parte degli insegnanti.
Il modello DADA (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento): l’apporto della Ricerca-Formazione e aspetti ludiformi del co-insegnamento e del co-apprendimento / DE SANTIS, Cristiana. - (2021), pp. 221-235. - SIRD.
Il modello DADA (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento): l’apporto della Ricerca-Formazione e aspetti ludiformi del co-insegnamento e del co-apprendimento
Cristiana De Santis
Primo
2021
Abstract
The paper presents the first results that emerged from the analysis of qualitative data collected through focus groups and interviews conducted with nine teachers at a lower secondary school in Rome, which adopts the DADA model (Didactics for Learning Environments) from 2016-2017. Phenomenological interpretative analysis and Research-Training guide the analysis and research processes. The aim of the research is to investigate the didactics practices of teachers favored by the DADA model, analyzing some emerging themes, with the support of the software for qualitative analysis MAXQDA. The results show the ludiforme aspect of some didactics practices carried out with the participation of two or three teachers during the same lesson hour and class of students, which leads to a rethinking of didactics approaches by teachers.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.