The contribution exposes the terms of a critical reflection on the theme of “first person view” as defined in the context of interactive virtual digital three-dimensional representations. The theme, gemmed by considerations regarding the perceptive, communicative, illusory and narrative wonder, typical of architectural perspectives, analyzes some scenarios of digital perspective use, comparing them with the fundamental characteristics of the natural experience of movement and vision in the real world. The aim of the research object of this contribution is to identify some macroscopic criticalities and functional gaps, today individually overlooked, on which it is possible to intervene qua- litatively to perfect the perceptual experience and, consequently, the cognitive activity of the digital virtual space , as well as the information it contains.
Il contributo espone i termini di una riflessione critica sul tema della ’vista in prima persona‘ così come definita nell’ambito delle rappresentazioni tridimensionali digitali virtuali interattive. Il tema gemmato da considerazioni riguardanti la meraviglia percettiva, comunicativa, illusoria e narrativa, propria delle prospettive architettoniche, analizza alcuni scenari della fruizione prospettica digitale, confrontandoli con le caratteristiche fondamentali dell’esperienza naturale del movimento e della visione nel mondo reale. L’obiettivo cui mira la ricerca, oggetto di questo contributo, è di individuare alcune macroscopiche criticità e lacune funzionali, oggi singolarmente trascurate, sulle quali sia possibile intervenire qualitativamente per perfezionare l’esperienza percettiva e, per conseguenza, l’attività conoscitiva dello spazio virtuale digitale così come dell’informazione in esso contenuto.
La ‘vista in prima persona’ tra esperienza reale e fruizione digitale / Valenti, Graziano Mario; Martinelli, Alessandro. - (2020), pp. 3811-3826. (Intervento presentato al convegno 42° Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione Congresso della Unione Italiana per il Disegno tenutosi a Telematico).
La ‘vista in prima persona’ tra esperienza reale e fruizione digitale
Graziano Mario Valenti
Primo
;Alessandro MartinelliSecondo
2020
Abstract
The contribution exposes the terms of a critical reflection on the theme of “first person view” as defined in the context of interactive virtual digital three-dimensional representations. The theme, gemmed by considerations regarding the perceptive, communicative, illusory and narrative wonder, typical of architectural perspectives, analyzes some scenarios of digital perspective use, comparing them with the fundamental characteristics of the natural experience of movement and vision in the real world. The aim of the research object of this contribution is to identify some macroscopic criticalities and functional gaps, today individually overlooked, on which it is possible to intervene qua- litatively to perfect the perceptual experience and, consequently, the cognitive activity of the digital virtual space , as well as the information it contains.File | Dimensione | Formato | |
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