It is generally believed that in old Italian a ballad ‘vestita’ is to be understood as a ‘ballad with music’ and not, as it’s sometimes supposed on the basis of Bembo’s "Prose della vulgar lingua", a ballad to which other stanzas have been added. In this contribution, I hypothesize that the metaphor of dressing is also used in a text by Giovanni Quirini and I propose a parallel reading of the only ballad of "Vita nuova".
Si ritiene generalmente che in italiano antico per ballata ‘vestita’ si debba intendere una ‘ballata musicata’ e non, come talvolta si è supposto sulla base delle "Prose della volgar lingua" di Bembo, una ballata alla quale sono state aggiunte altre stanze. In questo contributo si ipotizza che la metafora della vestizione sia utilizzata anche in un componimento di Giovanni Quirini e si propone una lettura in parallelo dell’unica ballata della "Vita nuova".
Amore e musica. Ancora sulla ‘vestizione’ delle ballate nel Medioevo / Grimaldi, Marco. - In: SCAFFALE APERTO. - ISSN 2724-265X. - (2021), pp. 99-107.
Amore e musica. Ancora sulla ‘vestizione’ delle ballate nel Medioevo
Marco Grimaldi
2021
Abstract
It is generally believed that in old Italian a ballad ‘vestita’ is to be understood as a ‘ballad with music’ and not, as it’s sometimes supposed on the basis of Bembo’s "Prose della vulgar lingua", a ballad to which other stanzas have been added. In this contribution, I hypothesize that the metaphor of dressing is also used in a text by Giovanni Quirini and I propose a parallel reading of the only ballad of "Vita nuova".File | Dimensione | Formato | |
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