In recent years, several debates focused on the concept and on the phenomenon of the “smart city” have flourished in different sectors. Among the measures recently proposed with the aim of modifying the behavior of the social actors in order to make them virtuous and smart, the game is increasingly becoming more and more important. Through a theoretical analysis conducted in the perspective of the general sociology, this paper aims to investigate the relationship between smart city and gamification process emerging in every social sphere and, particularly, in urban context. The aim is to draw a critical analysis on the opportunity of using game in the smart city context and, above all, of society ’s gamification dynamics, in order to highlight the critical issues arising from a specific interpretation of the smart city-gamification relationship
Negli ultimi anni si assiste al fiorire di dibattiti, in diverse discipline, incentrati sul concetto e sul fenomeno della “smart city”. Tra le misure che vengono recentemente proposte con l’obiettivo di modificare i comportamenti degli attori sociali, per renderli virtuosi e intelligenti, il “gioco” si sta imponendo sempre più spesso al centro dell’attenzione. Il presente elaborato intende indagare, attraverso un’analisi teorica condotta mediante la prospettiva propria della sociologia generale, la relazione esistente tra la smart city e il processo di gamification che si sta affermando in tutte le sfere del sociale e, con particolare evidenza, all’interno della dimensione rappresentata dal contesto urbano. L’obiettivo consiste in un’analisi critica delle opportunità derivanti dall’utilizzo del gioco nella città intelligente e, soprattutto, delle dinamiche che sottintendono al processo di ludicizzazione del sociale, ponendo in evidenza le criticità generate dall’affermazione di una specifica declinazione della relazione smart city-gamification.
La città come gioco. Una riflessione sociologica sulla relazione tra smart city e gamification / Iannuzzi, Ilaria. - In: RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL'AMMINISTRAZIONE. - ISSN 1972-4942. - 1(2021), pp. 1-31. [10.32049/RTSA.2021.1.04]
La città come gioco. Una riflessione sociologica sulla relazione tra smart city e gamification
Iannuzzi Ilaria
2021
Abstract
In recent years, several debates focused on the concept and on the phenomenon of the “smart city” have flourished in different sectors. Among the measures recently proposed with the aim of modifying the behavior of the social actors in order to make them virtuous and smart, the game is increasingly becoming more and more important. Through a theoretical analysis conducted in the perspective of the general sociology, this paper aims to investigate the relationship between smart city and gamification process emerging in every social sphere and, particularly, in urban context. The aim is to draw a critical analysis on the opportunity of using game in the smart city context and, above all, of society ’s gamification dynamics, in order to highlight the critical issues arising from a specific interpretation of the smart city-gamification relationshipFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Iannuzzi_gioco_2021.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
275.7 kB
Formato
Adobe PDF
|
275.7 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.