The article aims to underline the common elements between modern charlatanism and pica-resque literature. After a brief analysis of the social-economic substrate, it proceeds to a textual comparison, examining common elements between Mateo Alemán’s Guzmán de Alfarache and Lazarillo and the charlatans’ rhetoric and theatrical strategies as they were described by Gian Domenico Ottonelli in La Christiana moderatione del theatro.

Picari e ciarlatani / Benzi, Gaia. - In: ARCHIVIO NOVELLISTICO ITALIANO. - ISSN 2531-5218. - 3(2019), pp. 9-19.

Picari e ciarlatani

Gaia Benzi
2019

Abstract

The article aims to underline the common elements between modern charlatanism and pica-resque literature. After a brief analysis of the social-economic substrate, it proceeds to a textual comparison, examining common elements between Mateo Alemán’s Guzmán de Alfarache and Lazarillo and the charlatans’ rhetoric and theatrical strategies as they were described by Gian Domenico Ottonelli in La Christiana moderatione del theatro.
2019
teatro; rinascimento; ciarlataneria; picaresca
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Picari e ciarlatani / Benzi, Gaia. - In: ARCHIVIO NOVELLISTICO ITALIANO. - ISSN 2531-5218. - 3(2019), pp. 9-19.
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1493875
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact