This essay draws attention to the screendance archive of Il Coreografo Elettronico Festival stored within Museo Madre of Naples and curated in collaboration with a team of scholars from the Sapienza University of Rome. By exploring the conceptual model of the term choreographic object (Forsythe 20082018), the article explains how Il Coreografo Elettronico Archive can provide a transversal case study through which analyse the increasing presence of dance/choreographic exhibitions within museum spaces from three different perspectives. Along the paper, the concept of anarchive (MassumiManning 2016) is applied as a central principle of the research. It is used as an approach to link the three perspectives together and to explain how the exhibition of choreographic objects within museums can reconfigure the social empowerment in the contemporary environment.
Questo saggio solleva l’attenzione sull’archivio di videodanza del Festival Internazionale Il Coreografo Elettronico custodito presso il Museo Madre di Napoli e curato in collaborazione con un team di ricercatori della Sapienza Università di Roma. Partendo dall’esplorazione del modello concettuale inscritto nel termine oggetto coreografico (Forsythe 20082018), l’articolo espone come l’archivio di Il Coreografo Elettronico possa costituire un caso di studio trasversale attraverso il quale analizzare da tre diverse prospettive la crescente presenza di esposizioni coreografiche all’interno degli spazi museali. Nel corso del saggio il concetto di anarchive (Massumi - Manning 2016) è applicato come principio centrale della ricerca. Viene utilizzato come approccio per legare insieme le tre prospettive e spiegare come le esposizioni di oggetti coreografici all’interno di un museo siano in grado di riconfigurare nell’ambiente contemporaneo l’empowerment sociale.
Anarchiving a Screendance Archive. Reenacting Choreographic Traces within Museo Madre / Monda, Letizia Gioia. - In: DANZA E RICERCA. - ISSN 2036-1599. - 12:(2020), pp. 309-327.
Anarchiving a Screendance Archive. Reenacting Choreographic Traces within Museo Madre
Letizia Gioia Monda
2020
Abstract
This essay draws attention to the screendance archive of Il Coreografo Elettronico Festival stored within Museo Madre of Naples and curated in collaboration with a team of scholars from the Sapienza University of Rome. By exploring the conceptual model of the term choreographic object (Forsythe 20082018), the article explains how Il Coreografo Elettronico Archive can provide a transversal case study through which analyse the increasing presence of dance/choreographic exhibitions within museum spaces from three different perspectives. Along the paper, the concept of anarchive (MassumiManning 2016) is applied as a central principle of the research. It is used as an approach to link the three perspectives together and to explain how the exhibition of choreographic objects within museums can reconfigure the social empowerment in the contemporary environment.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Monda_Anarchiving-Screendance-Archive_2020.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
259.54 kB
Formato
Adobe PDF
|
259.54 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.