Three brands, one factory, three mass products: this is the new frontier of personalisation. One is Toyota, the Japanese car firm founded in August 1937 when it produced its first sedan model, called the AA. Today it has 15 assembly plants in Japan and 43 production centres in 26 countries in the world, four of which are in Europe. Another is the French PSA Peugeot Citroën Group, with over 230,000 employees scattered all over the world and sales/production units in 150 countries worldwide. Its global market share tops approximately 5% while in Europe this figure is roughly 14%. Both automobile brands have signed an agreement to produce three different cars in Kolen in the Czech Republic: they all use the same materials but look different and yet all cost roughly the same. All the consumer has to do is choose the one he likes best!

Tre marchi, una sola fabbrica, tre prodotti di massa: ecco la nuova frontiera della personalizazione. Da una parte c’è la Toyota, giapponese nata nell’agosto del 1937 con la progettazione del primo modello di berlina denominata AA. Oggi, conta 15 impianti in Giappone, e altri 43 centri di produzione in 26 paesi nel mondo, di cui 4 in Europa. Dall’altra il Gruppo PSA Peugeot Citroën, francese, che conta nel mondo circa 230 mila collaboratori, una presenza produttiva e commerciale in 150 paesi ed una quota di mercato a livello mondiale del 5% circa e una europea del 14% circa. In mezzo un accordo per produrre in un unico luogo, a Kolen nella Repubblica Ceca, tre diverse autovetture: uguali nella sostanza diverse nell’apparenza, sostanzialmente simili nel prezzo. Al consumatore non resta che sceliere secondo il proprio “gusto”!

Il design non è uguale per tutti | Design is not the Same for Everyone / Lucibello, Sabrina. - In: DIID. DISEGNO INDUSTRIALE INDUSTRIAL DESIGN. - ISSN 1594-8528. - STAMPA. - 24-25:(2007), pp. 56-65.

Il design non è uguale per tutti | Design is not the Same for Everyone

LUCIBELLO, Sabrina
2007

Abstract

Three brands, one factory, three mass products: this is the new frontier of personalisation. One is Toyota, the Japanese car firm founded in August 1937 when it produced its first sedan model, called the AA. Today it has 15 assembly plants in Japan and 43 production centres in 26 countries in the world, four of which are in Europe. Another is the French PSA Peugeot Citroën Group, with over 230,000 employees scattered all over the world and sales/production units in 150 countries worldwide. Its global market share tops approximately 5% while in Europe this figure is roughly 14%. Both automobile brands have signed an agreement to produce three different cars in Kolen in the Czech Republic: they all use the same materials but look different and yet all cost roughly the same. All the consumer has to do is choose the one he likes best!
2007
Tre marchi, una sola fabbrica, tre prodotti di massa: ecco la nuova frontiera della personalizazione. Da una parte c’è la Toyota, giapponese nata nell’agosto del 1937 con la progettazione del primo modello di berlina denominata AA. Oggi, conta 15 impianti in Giappone, e altri 43 centri di produzione in 26 paesi nel mondo, di cui 4 in Europa. Dall’altra il Gruppo PSA Peugeot Citroën, francese, che conta nel mondo circa 230 mila collaboratori, una presenza produttiva e commerciale in 150 paesi ed una quota di mercato a livello mondiale del 5% circa e una europea del 14% circa. In mezzo un accordo per produrre in un unico luogo, a Kolen nella Repubblica Ceca, tre diverse autovetture: uguali nella sostanza diverse nell’apparenza, sostanzialmente simili nel prezzo. Al consumatore non resta che sceliere secondo il proprio “gusto”!
personalizzazione; flessibilità; differenziazione
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Il design non è uguale per tutti | Design is not the Same for Everyone / Lucibello, Sabrina. - In: DIID. DISEGNO INDUSTRIALE INDUSTRIAL DESIGN. - ISSN 1594-8528. - STAMPA. - 24-25:(2007), pp. 56-65.
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