This contribution discusses Dario Fo’s opera stage-direction practice, by analysing his 1987 staging of “Il Barbiere di Siviglia” by Gioachino Rossini, for the Nederlandse Opera of Amsterdam. The production marked Fo’s debut as an opera director. The documents preserved at the Franca Rame Dario Fo Archive are particularly useful to trace the creative and productive process of the staging. Sifting through letters, sketches, drawings and notes, it is possible to make a critical examination of the authorial strategies employed by Fo while presenting and justifying his personal reading of the Barbiere. An evaluation of its scenic results is also carried out by way of a comparison with the audio-visual recording, and the examination of the reception through several noteworthy reviews.
Questo contributo analizza e discute la prassi registica di Dario Fo a partire dall’allestimento del “Barbiere di Siviglia” di Gioachino Rossini, realizzato per la Nederlandse Opera di Amsterdam nel 1987 e che segnò il suo debutto nella regia lirica. I documenti conservati nell’Archivio Franca Rame Dario Fo sono particolarmente utili per ricostruire il processo creativo e di produzione della regia: attraverso lettere, schizzi, disegni e appunti è possibile considerare criticamente le strategie autoriali impiegate dal regista nel presentare e giustificare la sua personale rilettura dell’opera. Nel valutarne gli esiti scenici, ci si avvale di un confronto con la registrazione audiovisiva, e si esamina la ricezione dello spettacolo mediante la lettura di alcune significative recensioni.
“Il barbiere di Siviglia” secondo Dario Fo e il suo debutto nella regia lirica / Roma, Aldo. - In: BIBLIOTECA TEATRALE. - ISSN 0045-1959. - 131-132(2019), pp. 169-199.
“Il barbiere di Siviglia” secondo Dario Fo e il suo debutto nella regia lirica
Roma, aldo
2019
Abstract
This contribution discusses Dario Fo’s opera stage-direction practice, by analysing his 1987 staging of “Il Barbiere di Siviglia” by Gioachino Rossini, for the Nederlandse Opera of Amsterdam. The production marked Fo’s debut as an opera director. The documents preserved at the Franca Rame Dario Fo Archive are particularly useful to trace the creative and productive process of the staging. Sifting through letters, sketches, drawings and notes, it is possible to make a critical examination of the authorial strategies employed by Fo while presenting and justifying his personal reading of the Barbiere. An evaluation of its scenic results is also carried out by way of a comparison with the audio-visual recording, and the examination of the reception through several noteworthy reviews.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Roma_barbiere-Siviglia-secondo-Dario-Fo_2019.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
9.68 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.68 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.