Inspired by the recent demolition of the Warehouse of the Provincial Agricultural Consortium of Rome (PAC), this contribution will reflect on the fate on several works by Tullio Passarelli (1869-1941) and more generally on the industrial heritage in the Ostiense-Marconi district in Rome. During his intense, remarkable professional career – from the early twentieth century to the thirties – Passarelli repeatedly tackled the issues triggered by the emergent industry; he developed several designs for the important agricultural Consortia both in Rome and elsewhere. Many significant complexes were built in the Ostiense-Marconi district (1909-1936), but unfortunately only the General Market has survived (currently the headquarters of the fire-prevention institute); it was restored and redeveloped between 1985 and 1997. Instead the small glass factories in front of the Ostiense railway station have disappeared and other buildings designed for the PAC lie in ruins or remain as distressing fragments, incapable of communicating their past. The PAC Warehouses are emblematic of the still scant attention and evaluation of the remains of Italy’s industrial past. Very few conservative restoration projects have been implemented in this district; they include the Teatro India, the Slaughter House in Testaccio and the Montemartini Plant implemented a little before the first Urban Project and in fact a sort of input. Many more buildings have been replaced or restyled in the name of an “urban regeneration” that appears to have left little room for the industrial memory of this district.
Il contributo prende spunto dalla recente demolizione dei Magazzini del Consorzio agrario provinciale di Roma, per riflettere sul destino di alcune opere di Tullio Passarelli (1869-1941), nel più ampio quadro del patrimonio industriale romano dell’area Ostiense-Marconi. Durante la sua intensa e notevole attività professionale – dagli inizi del Novecento fino agli anni Trenta – Passarelli si confronta ripetutamente con i temi posti dalla nascente industria e diversi sono i progetti da lui realizzati per la committenza dei grandi Consorzi agrari, non solo a Roma. Purtroppo dei complessi più significativi, realizzati nell’area Ostiense-Marconi tra il 1909 e il 1936, sopravvivono, sostanzialmente, solo i Magazzini generali, attualmente sede dell’Istituito Superiore Antincendi. Questi sono stati infatti interessati da un intervento di restauro e rifunzionalizzazione attuato tra il 1985 e il 1997. Le piccole vetrerie costruite di fronte alla stazione Ostiense sono invece scomparse, mentre degli altri edifici, progettati per il Consorzio agrario provinciale di Roma, restano solo ruderi e tristi lacerti, incapaci di comunicare il proprio passato. In particolare la vicenda dei Magazzini del Consorzio agrario provinciale di Roma risulta emblematica della ancora scarsa attenzione e valutazione delle testimonianze nei confronti del nostro passato industriale. Per quanto concerne quest’area, d’altra parte, sono stati pochissimi i casi esemplari di recupero conservativo – tra questi la centrale Montemartini che precede di poco l’approvazione del primo Progetto urbano e anzi ne costituisce una sorta di input, il teatro India e il Mattatoio a Testaccio – molto più numerose le sostituzioni e i progetti di restyling, in nome di una “rigenerazione urbana” che sembra non voler lasciare spazio alla memoria industriale di questo quartiere.
La storia si ripete: il destino dell’industria romana e delle opere di Tullio Passarelli (1869–1941) nell’area Ostiense–Marconi / Docci, Marina. - (2020). (Intervento presentato al convegno Stati Generali del Patrimonio Industriale 2018 tenutosi a Venezia-Padova).
La storia si ripete: il destino dell’industria romana e delle opere di Tullio Passarelli (1869–1941) nell’area Ostiense–Marconi
Docci, Marina
2020
Abstract
Inspired by the recent demolition of the Warehouse of the Provincial Agricultural Consortium of Rome (PAC), this contribution will reflect on the fate on several works by Tullio Passarelli (1869-1941) and more generally on the industrial heritage in the Ostiense-Marconi district in Rome. During his intense, remarkable professional career – from the early twentieth century to the thirties – Passarelli repeatedly tackled the issues triggered by the emergent industry; he developed several designs for the important agricultural Consortia both in Rome and elsewhere. Many significant complexes were built in the Ostiense-Marconi district (1909-1936), but unfortunately only the General Market has survived (currently the headquarters of the fire-prevention institute); it was restored and redeveloped between 1985 and 1997. Instead the small glass factories in front of the Ostiense railway station have disappeared and other buildings designed for the PAC lie in ruins or remain as distressing fragments, incapable of communicating their past. The PAC Warehouses are emblematic of the still scant attention and evaluation of the remains of Italy’s industrial past. Very few conservative restoration projects have been implemented in this district; they include the Teatro India, the Slaughter House in Testaccio and the Montemartini Plant implemented a little before the first Urban Project and in fact a sort of input. Many more buildings have been replaced or restyled in the name of an “urban regeneration” that appears to have left little room for the industrial memory of this district.File | Dimensione | Formato | |
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