The first 25 years of the so-called digital revolution have produced a wide ‘bundle’ of hardware and software tools paving the way to an actual interaction between our real world and its virtual version. Our lives are day by day more influenced by the possibilities offered by these tools. Core of this interaction is the model, namely the virtual simulacrum of a real element, which represents the aim and the medium of this interaction. While for many years now the model has been the main source of problems and interest for scholars and technicians, more recently the focus has been shifting towards the modelling. This last term does not refer in fact to the simple output, but better to the set of thoughts and actions guiding the process of construction and information (in the sense of defining an informative content) of all digital elements composing, together, the final object. This is the scientific context of the research on the ancient city of Ninfa presented in this paper. The aim of our work was to test the hypothesis described in the previous paragraph: in other words to address the rigorous and scientific reconstruction of our version of that urban settlement. Not only the virtual reconstruction of the medieval city has been the final goal of our two years long activity, but also the setup of an additional tool for its understanding both for study and communication purposes.
Il primo quarto di secolo di rivoluzione digitale ci ha ormai consegnato un ampio ventaglio di strumenti hardware e software che consentono ormai una significativa interazione tra il mondo reale e quello virtuale che sempre più pervasivamente innerva la nostra esperienza quotidiana. Cuore di questa interazione è come noto il ‘modello’, ovvero quel simulacro virtuale di un elemento reale che in qualche modo rappresenta sia il fine che il mezzo di questa interazione. Se per molto tempo è stato il modello al centro dell’interesse di ricercatori e tecnici, più recentemente l’attenzione si sta piuttosto spostando verso il modellare, ovvero verso quel complesso di azioni e riflessioni che guidano il processo di ‘costruzione’ e ‘informazion’e (nel senso di attribuzione di contenuto informativo) dei singoli elementi digitali che andranno insieme a comporre l’oggetto finale. È dunque in questo contesto scientifico che si è sviluppata la ricerca sulla città di Ninfa con l’obiettivo di mettere alla prova le ipotesi descritte nel paragrafo precedente, ovvero tentare di ricostruire in modo scientificamente rigoroso la ‘nostra version’e dell’antica struttura urbana. Scopo finale dei due anni di studio e analisi dedicati a Ninfa è stato tuttavia non solo la ricostruzione virtuale dell’abitato medievale ma soprattutto il tentativo di fornire uno strumento aggiuntivo per la comprensione della sua struttura e consistenza sia per fini di studio che di divulgazione/comunicazione.
La costruzione scientifica della memoria: il caso della nuova antica città di Ninfa | The Scientific Construction of Memory: the Case of the New Ancient City of Ninfa / Bianchini, Carlo; Viscogliosi, Alessandro; Cicinelli, Francesca; Gallo, Andrea. - (2020), pp. 1760-1777. (Intervento presentato al convegno 42° Convegno Internazionale dei Docenti delle Discipline della Rappresentazione tenutosi a Virtuale) [10.3280/oa-548.97].
La costruzione scientifica della memoria: il caso della nuova antica città di Ninfa | The Scientific Construction of Memory: the Case of the New Ancient City of Ninfa
Carlo Bianchini;Alessandro Viscogliosi;
2020
Abstract
The first 25 years of the so-called digital revolution have produced a wide ‘bundle’ of hardware and software tools paving the way to an actual interaction between our real world and its virtual version. Our lives are day by day more influenced by the possibilities offered by these tools. Core of this interaction is the model, namely the virtual simulacrum of a real element, which represents the aim and the medium of this interaction. While for many years now the model has been the main source of problems and interest for scholars and technicians, more recently the focus has been shifting towards the modelling. This last term does not refer in fact to the simple output, but better to the set of thoughts and actions guiding the process of construction and information (in the sense of defining an informative content) of all digital elements composing, together, the final object. This is the scientific context of the research on the ancient city of Ninfa presented in this paper. The aim of our work was to test the hypothesis described in the previous paragraph: in other words to address the rigorous and scientific reconstruction of our version of that urban settlement. Not only the virtual reconstruction of the medieval city has been the final goal of our two years long activity, but also the setup of an additional tool for its understanding both for study and communication purposes.File | Dimensione | Formato | |
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