The article examines indigenous concepts around the perception of the outside world and mobility in space - even outside of the housing body - that part of the person who is believed to be the individual's cognitive center. In particular, we examine the ways in which the Nahua perceive, represent, diagnose and treat illnesses, examining some narratives about the ritual specialists. Finally, it reflects about the evocative charm and the explanatory power that they possess similar indigenous conceptions, even outside the context of the Nahua, through the dramatic testimony of a half-breed who in these concepts has retrieved the tools to represent and make sense of profound disorientation sensory severe neurological disease had inflicted on him.
L'articolo esamina le concezioni indigene intorno alla percezione del mondo esterno e alla mobilità nello spazio – anche al di fuori dell’involucro corporeo – di quella componente della persona che è ritenuta il centro cognitivo individuale. In particolare, si esaminano le modalità con cui i Nahua percepiscono, rappresentano, diagnosticano e curano le malattie, esaminando alcune narrazioni al riguardo degli specialisti rituali. Infine, si riflette circa il fascino evocativo e la forza esplicativa che simili concezioni indigene posseggono anche al di fuori del contesto nahua, attraverso la drammatica testimonianza di un meticcio che proprio in tali concezioni ha reperito gli strumenti per rappresentarsi e dare un significato al profondo disorientamento sensoriale che una grave malattia neurologica gli aveva inflitto.
Fuori di sé. Viaggi ‘sciamanici’ ed esperienze di malattia nel Messico indigeno e meticcio / Lupo, Alessandro. - In: I QUADERNI DEL RAMO D'ORO. - ISSN 2035-7524. - ELETTRONICO. - 2:(2009), pp. 124-142.
Fuori di sé. Viaggi ‘sciamanici’ ed esperienze di malattia nel Messico indigeno e meticcio
LUPO, Alessandro
2009
Abstract
The article examines indigenous concepts around the perception of the outside world and mobility in space - even outside of the housing body - that part of the person who is believed to be the individual's cognitive center. In particular, we examine the ways in which the Nahua perceive, represent, diagnose and treat illnesses, examining some narratives about the ritual specialists. Finally, it reflects about the evocative charm and the explanatory power that they possess similar indigenous conceptions, even outside the context of the Nahua, through the dramatic testimony of a half-breed who in these concepts has retrieved the tools to represent and make sense of profound disorientation sensory severe neurological disease had inflicted on him.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.