"Critical luck of an unusual architectural lemma. The tetrastyle group of the Norman cathedral of Palermo. First reflections". The unusual formal solution of tetrastyle groups of classical columns dividing the Norman cathedral of Palermo into three naves calls for further study. After investigating the adoption of similar combinations of supports during the different historical periods, I could read the spatial qualities imprinted on the interior of palermitan church, concluding that it is the result of a particular, syncretic cultural and artistic fusion. Following the research carried out, the tetrastyle solution of the Cathedral therefore remains unique and original, the result of the anonymous architect's ability to combine the English linearistic taste of the new lords with the still lively taste of Arab Sicily, enriched by the echoes of a third component, classicist and latin, which chooses and groups reused columns according to compositional methods adopted in monumental buildings of the past. The successful architectural synthesis in this particular occasion has established the taste for column supports in the centuries-old architectural tradition of Palermo.
L’inconsueta soluzione formale a gruppi tetrastili di colonne classiche che scompartivano in tre navate la cattedrale normanna di Palermo sollecita approfondimenti. Dopo aver indagato sull’adozione di simili combinazioni di sostegni nel corso delle diverse epoche storiche, l’a. analizza le qualità spaziali impresse all’interno palermitano, concludendo che esso è esito di una particolare, sincretica fusione culturale e artistica. Alla luce delle ricerche svolte, il partito tetrastilo del Duomo resta dunque unico e originale, frutto della capacità del suo anonimo architetto di coniugare il gusto linearistico inglese dei nuovi signori con quello ancor vivo della Sicilia araba, ancor più arricchiti degli echi di una terza componente, classicista e latina, mai del tutto sopita nell’Isola che utilizza e raggruppa colonne di spoglio secondo modalità compositive in uso in edifici monumentali del passato. La felice sintesi architettonica operata per la particolare occasione ha alimentato il persistente gradimento per i sostegni a colonne nella secolare tradizione architettonica palermitana.
Fortuna critica di un lemma architettonico inconsueto. Il gruppo tetrastilo del duomo normanno di Palermo. Prime riflessioni / Mannino, Natalina. - (2020), pp. 427-434. (Intervento presentato al convegno Giornata di studi in onore di Giovanni Carbonara tenutosi a Roma, Facoltà di Architettura, via Gramsci 53).
Fortuna critica di un lemma architettonico inconsueto. Il gruppo tetrastilo del duomo normanno di Palermo. Prime riflessioni
Natalina Mannino
2020
Abstract
"Critical luck of an unusual architectural lemma. The tetrastyle group of the Norman cathedral of Palermo. First reflections". The unusual formal solution of tetrastyle groups of classical columns dividing the Norman cathedral of Palermo into three naves calls for further study. After investigating the adoption of similar combinations of supports during the different historical periods, I could read the spatial qualities imprinted on the interior of palermitan church, concluding that it is the result of a particular, syncretic cultural and artistic fusion. Following the research carried out, the tetrastyle solution of the Cathedral therefore remains unique and original, the result of the anonymous architect's ability to combine the English linearistic taste of the new lords with the still lively taste of Arab Sicily, enriched by the echoes of a third component, classicist and latin, which chooses and groups reused columns according to compositional methods adopted in monumental buildings of the past. The successful architectural synthesis in this particular occasion has established the taste for column supports in the centuries-old architectural tradition of Palermo.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Mannino_Fortuna-critica-lemma_2020.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
3.78 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.78 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.