Combining music analysis with ethnography of consumption, the article examines the experiences of different electronic dance music (especially house and techno). Such experiences emerge through specific appropriations of music forms presenting different affordances, taking place in settings with themselves support different social dynamics. The article, then, clears up how such appropriations shape specific “club cultures” which present continuities and discontinuities with previous dance practices and cultures.
Coniugando analisi dei linguaggi ed etnografia del consumo, l’articolo indaga le esperienze delle diverse musiche da ballo elettroniche (in particolare techno e house), in ragione delle specifiche appropriazioni di forme musicali che presentano affordance differenti, nel contesto di ambienti a loro volta caratterizzati dal punto di vista sia strutturale che delle dinamiche sociali promosse. Nell’ultima parte, l’articolo evidenzia come tali appropriazioni si coagulino in particolari “club culture”, che presentano continuità e discontinuità con le pratiche e le culture del ballo antecedenti.
Non solo ballo né solo sballo: discontinuità e discussioni a proposito delle musiche 'Techno' / D'Amato, Francesco. - In: C:CUBE. - STAMPA. - ANNO I, n.3:(2003), pp. 30-38.
Non solo ballo né solo sballo: discontinuità e discussioni a proposito delle musiche 'Techno'
D'AMATO, Francesco
2003
Abstract
Combining music analysis with ethnography of consumption, the article examines the experiences of different electronic dance music (especially house and techno). Such experiences emerge through specific appropriations of music forms presenting different affordances, taking place in settings with themselves support different social dynamics. The article, then, clears up how such appropriations shape specific “club cultures” which present continuities and discontinuities with previous dance practices and cultures.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.