The text aims to reflect on issues such as big data, consumer behaviour and the right to privacy, also through a rereading of Vance Packard’s work. The relevance of real-time advertising and the fine line between “individual” and “consumer” are issues that require ethical reflection on the survival of the human being in the market. The prophecies of Vance Packard (1914-1996), for many years considered anachronistic and dystopian, seem today to be of a shocking modernity. The big data revolution, if on the one hand it involves greater capacity to accumulate and store information and analytical models aimed at producing knowledge, on the other hand it suggests that, at least virtually every aspect of our private life has become an “open book”.
Il testo intende riflettere su temi quali big data, comportamento del consumatore e diritto alla privacy anche attraverso una rilettura dell’opera di Vance Packard. La rilevanza della pubblicità in tempo reale e la sottile linea di confine tra “individuo” e “consumatore” sono temi che impongono una riflessione etica sulla sopravvivenza dell’umano nel mercato. Le profezie di Vance Packard (1914-1996), per lunghi anni ritenute anacronistiche e distopiche sembrano oggi di una modernità sconvolgente. La rivoluzione dei big data, se da un lato comporta maggiori capacità di accumulare e archiviare informazioni e modelli analitici finalizzati a produrre conoscenza, dall'altro suggerisce che, almeno virtualmente, ogni aspetto della nostra vita privata sia divenuto un “libro aperto”.
I nuovi "persuasori occulti" e la nuova "società nuda". Una riflessione sull'opera di Vance Packard in un'epoca di big data / Minestroni, Laura. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - (2020), pp. 51-68.
I nuovi "persuasori occulti" e la nuova "società nuda". Una riflessione sull'opera di Vance Packard in un'epoca di big data
Laura Minestroni
2020
Abstract
The text aims to reflect on issues such as big data, consumer behaviour and the right to privacy, also through a rereading of Vance Packard’s work. The relevance of real-time advertising and the fine line between “individual” and “consumer” are issues that require ethical reflection on the survival of the human being in the market. The prophecies of Vance Packard (1914-1996), for many years considered anachronistic and dystopian, seem today to be of a shocking modernity. The big data revolution, if on the one hand it involves greater capacity to accumulate and store information and analytical models aimed at producing knowledge, on the other hand it suggests that, at least virtually every aspect of our private life has become an “open book”.File | Dimensione | Formato | |
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