This paper reconsiders two Greek inscriptions, uncovered at the end of the 19th century at Çatıören (Cilicia), a small inland settlement connected with the coastal city of Elaiussa Sebaste. The importance of these sacred laws, datable between the Augustan age and the mid-1st century AD, lies mainly in the reference to a religious community of hetairoi and Sabbatistai, on which some important considerations can be outlined. At first, the inscriptions give us quite precise information on the organisation of the cult, celebrated in specific structures, neither huge nor monumental, as it often happened in rock-cut sanctuaries of inner Cilicia. The most debated topic connected with the inscriptions under examination is what kind of worship they must be related to. First of all it is fundamental to understand if it was linked or not with the Jewish God of Sabbath, or if the venerated deity was of different nature and possibly of local origin. At the present time the most plausible hypothesis, raised on various considerations, is that of connecting the inscriptions to a pagan cult strongly influenced by the Jewish celebration of the Sabath, a type of worship which was widely celebrated in Asia Minor in the Imperial age.
L’articolo riesamina due iscrizioni greche rinvenute sul volgere del XIX secolo a Çatıören (Cilicia), un piccolo insediamento interno che gravitava verso la città costiera di Elaiussa Sebaste. L’importanza di questi decreti religiosi, databili tra l’età augustea e la metà del I sec. d.C., risiede in particolare nel fatto che essi sono da riferire a una comunità religiosa di hetairoi e di Sabbatistai, sulla cui natura e caratteristiche si possono formulare alcune importanti considerazioni. Innanzi tutto le iscrizioni forniscono informazioni abbastanza precise in merito ad un culto organizzato che prevedeva delle strutture edificate, per quanto probabilmente ridotte e non monumentali, del tipo consueto per i santuari rurali della Cilicia interna. Il tema più dibattuto sollevato dai testi in esame concerne il tipo di culto a cui debbono essere riferiti. Innanzi tutto è da comprendere se vi sia o meno un collegamento con il Dio ebraico del Sabbath, ovvero se la divinità venerata sia di altra natura ed eventualmente di origine locale. L’ipotesi che al momento sembra essere la più convincente, sulla base di diverse considerazioni, è quella che vi riconosce un culto pagano fortemente influenzato dalla celebrazione giudaica del Sabbath, pratica assai diffusa in Asia Minore in età imperiale.
Un’associazione di Sabbatisti nota da iscrizioni di Çatıören (Cilicia) / Borgia, Emanuela. - In: MEDITERRANEO ANTICO. - ISSN 1127-6061. - XXII:1-2(2019), pp. 191-214.
Un’associazione di Sabbatisti nota da iscrizioni di Çatıören (Cilicia)
Emanuela Borgia
2019
Abstract
This paper reconsiders two Greek inscriptions, uncovered at the end of the 19th century at Çatıören (Cilicia), a small inland settlement connected with the coastal city of Elaiussa Sebaste. The importance of these sacred laws, datable between the Augustan age and the mid-1st century AD, lies mainly in the reference to a religious community of hetairoi and Sabbatistai, on which some important considerations can be outlined. At first, the inscriptions give us quite precise information on the organisation of the cult, celebrated in specific structures, neither huge nor monumental, as it often happened in rock-cut sanctuaries of inner Cilicia. The most debated topic connected with the inscriptions under examination is what kind of worship they must be related to. First of all it is fundamental to understand if it was linked or not with the Jewish God of Sabbath, or if the venerated deity was of different nature and possibly of local origin. At the present time the most plausible hypothesis, raised on various considerations, is that of connecting the inscriptions to a pagan cult strongly influenced by the Jewish celebration of the Sabath, a type of worship which was widely celebrated in Asia Minor in the Imperial age.File | Dimensione | Formato | |
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