Teachers’ behaviors toward children seem to influence their social reputation among peers. Aim of this work is to investigate the relation between teachers’ feedback and children sociometrical status, using observations. Participants to the study were 54 children (40 boys), mean age 8 years and 3 months and their teachers. Peer nominations were administrated to children in order to categorize them in popular, rejected and average. Through an observative checklist teachers’ feedback have been classified as positive, negative, corrective or neutral. Results showed that teachers used positive feedback more than other kinds of feedback. Moreover they used negative feedback with rejected children more than with popular children. In conclusion the association between teachers behaviors toward pupils and children social reputation seems to be confirmed.
Gli atteggiamenti e i comportamenti degli insegnanti sembrano influire sulla reputazione sociale dei bambini tra i compagni di classe. Questo studio ha l’obiettivo di verificare la relazione tra azioni compiute dall’insegnante e status sociometrico dei bambini, utilizzando il metodo osservativo. Hanno partecipato allo studio 54 bambini (40 maschi), con età media di 8 anni e 3 mesi e le loro insegnanti. Ai bambini sono state somministrate le nomine dei pari, al fine di categorizzarli nei gruppi di popolari, rifiutati e medi. Mediante una griglia osservativa i feedback forniti dalle insegnanti sono stati classificati in positivi, negativi, correttivi e neutri. I risultati mostrano che complessivamente le insegnanti utilizzano più feedback positivi rispetto a quelli delle altre categorie. Inoltre i feedback negativi sono rivolti ai bambini rifiutati più che ai popolari. Lo studio conferma dunque che esiste una relazione tra reputazione sociale tra i compagni di classe e comportamenti degli insegnanti nei confronti dei bambini.
Teachers’ feedback and children’s sociometrical status in primary school classes / Di Lellio, V.; Di Norcia, A.. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - 35:2(2018), pp. 77-86. [10.4458/0722-06]
Teachers’ feedback and children’s sociometrical status in primary school classes
Di Lellio V.
Writing – Original Draft Preparation
;Di Norcia A.Methodology
2018
Abstract
Teachers’ behaviors toward children seem to influence their social reputation among peers. Aim of this work is to investigate the relation between teachers’ feedback and children sociometrical status, using observations. Participants to the study were 54 children (40 boys), mean age 8 years and 3 months and their teachers. Peer nominations were administrated to children in order to categorize them in popular, rejected and average. Through an observative checklist teachers’ feedback have been classified as positive, negative, corrective or neutral. Results showed that teachers used positive feedback more than other kinds of feedback. Moreover they used negative feedback with rejected children more than with popular children. In conclusion the association between teachers behaviors toward pupils and children social reputation seems to be confirmed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
DiLellio_Teachers_2018.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
348.8 kB
Formato
Adobe PDF
|
348.8 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.