Agostino De Rosa reminds us that perspective, especially architectural perspective, plays an import illusory role (the term ‘to illude’ comes from the Latin in + ludere, to involve in a game), while anamorphosis appears to take this unique exchange between artifice and observer to new heights, where the spectator becomes in turn the creator since he is the one who establishes, thanks to the presence of the decorated environment, the occurrence of the illusion, i.e., a successful deception. In a game of cross-references, the latter is based on the exasperation of the rules of perspective, leading to a perspective theory taken to the limit, one in which the observer himself is included unless he assumes the position imposed by a constrained view that has exhausted all its margins of flexibility.
Se, come ci ricorda Agostino De Rosa, la prospettiva e in ispecie quella a scala architettonica, ha un importante ruolo illusorio (il termine “illudere” deriva da in + ludere, coinvolgere all’interno del gioco), l’anamorfosi sembra portare questo peculiare scambio tra artefice e osservatore a un livello più elevato, dove lo spettatore si fa a sua volta creatore poiché a lui è dato stabilire, con la sua stessa presenza nell’ambiente decorato, l’accadere dell’illusione, la riuscita dell’inganno. Inganno che, in un gioco di rimandi, trova origine proprio nell’esasperazione delle stesse regole prospettiche, che danno luogo a una teoria prospettica portata al limite, dove l’osservatore stesso si trova dislocato a meno che non assuma la posizione impostagli da una veduta vincolata che ha esaurito i suoi margini di flessibilità.
A. De Rosa (a cura di) (2019). Roma anamorfica. Prospettiva e illusionismo in epoca barocca / Carlevaris, L.. - In: DISEGNO. - ISSN 2533-2899. - 5:5(2019), pp. 222-224. [10.26375/disegno.5.2019.22]
A. De Rosa (a cura di) (2019). Roma anamorfica. Prospettiva e illusionismo in epoca barocca
L. CARLEVARIS
2019
Abstract
Agostino De Rosa reminds us that perspective, especially architectural perspective, plays an import illusory role (the term ‘to illude’ comes from the Latin in + ludere, to involve in a game), while anamorphosis appears to take this unique exchange between artifice and observer to new heights, where the spectator becomes in turn the creator since he is the one who establishes, thanks to the presence of the decorated environment, the occurrence of the illusion, i.e., a successful deception. In a game of cross-references, the latter is based on the exasperation of the rules of perspective, leading to a perspective theory taken to the limit, one in which the observer himself is included unless he assumes the position imposed by a constrained view that has exhausted all its margins of flexibility.File | Dimensione | Formato | |
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