The grammar of French nominal and verbal categories is complex because it varies drastically depending on whether the learner is listening or writing. Aquisitional research on verbal and nominal agreement in written French has shown frequent grammatical errors for French and French-speaking learners, at school age and even later on. As for Italian-speakers learning French, instead, empirical results on learners productions are much less available. Therefore, taking into account the cognitive aspect of learning, we present a linguistic resource centered on some particular "basic" French nouns and verbs as they appear in context.

La grammatica del nome e del verbo francese è complessa in quanto varia notevolmente a seconda se si ascolti o scriva la lingua. Le ricerche sull'acquisizione dei meccanismi di concordanza del verbo con il soggetto e del nome con l'articolo nella lingua francese scritta hanno dimostrato che gli studenti francesi e francofoni, in età scolare o più tardi, realizzano frequenti errori morfologici in scrittura. Per gli studenti di madrelingua italiana che imparano il francese come lingua straniera, i risultati empirici riguardanti l'acquisizione della morfologia verbo-nominale sono molto meno numerosi. Al fine di arricchire la ricerca e tenendo conto della dimensione cognitiva di tale apprendimento, proponiamo una risorsa incentrata su alcuni nomi e verbi del francese "di base", così come appaiono nel contesto d'uso.

L'apprentissage de la morphologie du nom et du verbe français par des italophones : un corpus de contextes pour l'expérimentation / Escoubas, MARIE PIERRE. - In: REPÈRES-DORIF. - ISSN 2281-3020. - 20(2019).

L'apprentissage de la morphologie du nom et du verbe français par des italophones : un corpus de contextes pour l'expérimentation

Marie-Pierre Escoubas
Primo
Conceptualization
2019

Abstract

The grammar of French nominal and verbal categories is complex because it varies drastically depending on whether the learner is listening or writing. Aquisitional research on verbal and nominal agreement in written French has shown frequent grammatical errors for French and French-speaking learners, at school age and even later on. As for Italian-speakers learning French, instead, empirical results on learners productions are much less available. Therefore, taking into account the cognitive aspect of learning, we present a linguistic resource centered on some particular "basic" French nouns and verbs as they appear in context.
2019
La grammatica del nome e del verbo francese è complessa in quanto varia notevolmente a seconda se si ascolti o scriva la lingua. Le ricerche sull'acquisizione dei meccanismi di concordanza del verbo con il soggetto e del nome con l'articolo nella lingua francese scritta hanno dimostrato che gli studenti francesi e francofoni, in età scolare o più tardi, realizzano frequenti errori morfologici in scrittura. Per gli studenti di madrelingua italiana che imparano il francese come lingua straniera, i risultati empirici riguardanti l'acquisizione della morfologia verbo-nominale sono molto meno numerosi. Al fine di arricchire la ricerca e tenendo conto della dimensione cognitiva di tale apprendimento, proponiamo una risorsa incentrata su alcuni nomi e verbi del francese "di base", così come appaiono nel contesto d'uso.
La grammaire du nom et du verbe français est complexe car elle varie considérablement selon que l'on écoute ou écrit la langue. Les recherches sur l'acquisition de l'accord verbal et nominal en français écrit ont montré l'existence d'erreurs morphologiques fréquentes pour les apprenants français et francophones, en âge scolaire voire plus tard. Pour les italophones apprenant le FLE, les résultats empiriques sont beaucoup moins nombreux. Afin d'enrichir les recherches dans ce domaine tout en tenant compte de la dimension cognitive de cet apprentissage, nous proposons une ressource centrée sur certains noms et verbes du français "de base", tels qu'ils apparaissent en contexte.
Verb and Noun morphology; Gustave Guillaume's General Grammar; French language resource; NoVerFra corpus
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
L'apprentissage de la morphologie du nom et du verbe français par des italophones : un corpus de contextes pour l'expérimentation / Escoubas, MARIE PIERRE. - In: REPÈRES-DORIF. - ISSN 2281-3020. - 20(2019).
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