The grammar of French nominal and verbal categories is complex because it varies drastically depending on whether the learner is listening or writing. Aquisitional research on verbal and nominal agreement in written French has shown frequent grammatical errors for French and French-speaking learners, at school age and even later on. As for Italian-speakers learning French, instead, empirical results on learners productions are much less available. Therefore, taking into account the cognitive aspect of learning, we present a linguistic resource centered on some particular "basic" French nouns and verbs as they appear in context.
La grammatica del nome e del verbo francese è complessa in quanto varia notevolmente a seconda se si ascolti o scriva la lingua. Le ricerche sull'acquisizione dei meccanismi di concordanza del verbo con il soggetto e del nome con l'articolo nella lingua francese scritta hanno dimostrato che gli studenti francesi e francofoni, in età scolare o più tardi, realizzano frequenti errori morfologici in scrittura. Per gli studenti di madrelingua italiana che imparano il francese come lingua straniera, i risultati empirici riguardanti l'acquisizione della morfologia verbo-nominale sono molto meno numerosi. Al fine di arricchire la ricerca e tenendo conto della dimensione cognitiva di tale apprendimento, proponiamo una risorsa incentrata su alcuni nomi e verbi del francese "di base", così come appaiono nel contesto d'uso.
L'apprentissage de la morphologie du nom et du verbe français par des italophones : un corpus de contextes pour l'expérimentation / Escoubas, MARIE PIERRE. - In: REPÈRES-DORIF. - ISSN 2281-3020. - 20(2019).
L'apprentissage de la morphologie du nom et du verbe français par des italophones : un corpus de contextes pour l'expérimentation
Marie-Pierre Escoubas
Primo
Conceptualization
2019
Abstract
The grammar of French nominal and verbal categories is complex because it varies drastically depending on whether the learner is listening or writing. Aquisitional research on verbal and nominal agreement in written French has shown frequent grammatical errors for French and French-speaking learners, at school age and even later on. As for Italian-speakers learning French, instead, empirical results on learners productions are much less available. Therefore, taking into account the cognitive aspect of learning, we present a linguistic resource centered on some particular "basic" French nouns and verbs as they appear in context.File | Dimensione | Formato | |
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Escoubas_apprentissage -e-la-morphologie_2019.pdf
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