The illustration of the temple of San Pietro in Montorio was certainly the objective and constant ambition of several generations of architects and artists of the XV and XVI centuries. The collection of a substantial body of drawings, which extends the documentation of one of the most important works of Bramante, deserves an interest beyond their quality. The critical analysis conducted in this research study recalls the reasons of drawing as a design tool, and for studying and approaching knowledge, accessible and usable both from a theoretical and a practical point of view. In the verse of representation, Bramante's influence binds the temporal dimension of the figurative datum to the interpretation of architecture. The analysis of Tempietto's drawing allow to identify a lot of variation: the control in the design and realization stage, the development of models for knowledge, the didactic use and meaning, up to the current documentation methods allowed by the integration of digital models.
L’illustrazione del tempietto di San Pietro in Montorio, una delle più importanti fabbriche realizzate a Roma sotto la sapiente guida di Bramante, fu certamente obiettivo e ambizione costante di più generazioni di architetti e artisti del XV e XVI secolo. La raccolta di un consistente corpus di disegni, che amplia la documentazione dell’opera in esame, merita un interesse che va al di là della loro qualità. L’analisi critica condotta nel presente studio richiama le ragioni del disegno inteso come strumento di progetto, ma anche di studio e approccio alla conoscenza, accessibile e fruibile sia sul piano teorico, sia su quello pratico. Nel verso della rappresentazione, l’influenza del Bramante lega la dimensione temporale del dato figurativo all’interpretazione dell’architettura. Si individuano differenti declinazioni del disegno del Tempietto: dal controllo progettuale in fase di ideazione e realizzazione, all’elaborazione di modelli conoscitivi, all’utilizzo con un’accezione più spiccatamente didattica, fino alle attuali modalità di documentazione consentite dall’integrazione di modelli digitali.
Modi e modelli per la rappresentazione. Il Tempietto di San Pietro in Montorio Representation methods and models. The Tempietto in the church of San Pietro in Montorio / Attenni, Martina; Griffo, Marika; Inglese, Carlo; Ippolito, Alfonso. - In: DISEGNARE IDEE IMMAGINI. - ISSN 1123-9247. - 59:(2019), pp. 82-93.
Modi e modelli per la rappresentazione. Il Tempietto di San Pietro in Montorio Representation methods and models. The Tempietto in the church of San Pietro in Montorio
martina attenni;marika griffo;carlo inglese;alfonso ippolito
2019
Abstract
The illustration of the temple of San Pietro in Montorio was certainly the objective and constant ambition of several generations of architects and artists of the XV and XVI centuries. The collection of a substantial body of drawings, which extends the documentation of one of the most important works of Bramante, deserves an interest beyond their quality. The critical analysis conducted in this research study recalls the reasons of drawing as a design tool, and for studying and approaching knowledge, accessible and usable both from a theoretical and a practical point of view. In the verse of representation, Bramante's influence binds the temporal dimension of the figurative datum to the interpretation of architecture. The analysis of Tempietto's drawing allow to identify a lot of variation: the control in the design and realization stage, the development of models for knowledge, the didactic use and meaning, up to the current documentation methods allowed by the integration of digital models.File | Dimensione | Formato | |
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