The harbour areas in minor centres constitute a field for design experimentation that is particularly significant in terms of safeguarding the environment and the sustainable use of resources in the area. The abnormal growth of these spatial ambits, both in terms of size and methods of use, today seem to require new instruments for their design. One of these elements is certainly based on functional declassification, in other words the reduction of traffic and use in order to give the space back the possibility of being used in ways that are more in line with the potential that the locations have, in view of new development opportunities. The essay is accompanied by designs prepared by the author for the ports of Ischia, Forio and Ventotene: three places that are illustrative of three different operating models within this particular thematic ambit.
I bacini portuali dei centri minori costituiscono un campo di sperimentazione progettuale particolarmente significativo riguardo i temi della salvaguardia ambientale e dell’utilizzo compatibile delle risorse dei luoghi. La crescita abnorme -in termini dimensionali e di modalità di utilizzo- che hanno conosciuto anche questi ambiti spaziali, sembra reclamare oggi nuovi strumenti progettuali. Uno di essi è senza dubbio basato sul declassamento funzionale, ovvero sulla riduzione di traffici e usi, per riconsegnare lo spazio ad una fruibilità più in linea con le potenzialità dei luoghi, in vista di nuove ipotesi di sviluppo. Il saggio è corredato dai progetti redatti dall’autore per i porti di Ischia, Forio e Ventotene: tre luoghi esemplificativi di altrettante modalità operative all’interno di questo particolare ambito tematico.
Declassamento funzionale: centri minori, porti e incremento turistico / Monaco, Antonello. - In: PORTUS PLUS. - ISSN 2039-6422. - 2(2011), pp. 1-9.
Declassamento funzionale: centri minori, porti e incremento turistico
Antonello Monaco
2011
Abstract
The harbour areas in minor centres constitute a field for design experimentation that is particularly significant in terms of safeguarding the environment and the sustainable use of resources in the area. The abnormal growth of these spatial ambits, both in terms of size and methods of use, today seem to require new instruments for their design. One of these elements is certainly based on functional declassification, in other words the reduction of traffic and use in order to give the space back the possibility of being used in ways that are more in line with the potential that the locations have, in view of new development opportunities. The essay is accompanied by designs prepared by the author for the ports of Ischia, Forio and Ventotene: three places that are illustrative of three different operating models within this particular thematic ambit.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Monaco_Declassamento-funzionale_2011.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
712.35 kB
Formato
Adobe PDF
|
712.35 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.