Escaping from the Twentieth Century: on The game, the digital revolution, and other catastrophes Librarians and scholars have been among the firsts to reach out and describe the new world of the digital revolution – the Game, as Alessandro Baricco calls it. Reading The gamewill therefore offer an opportunity to reconsider ourselves as librarians, scholars, citizens. In this docufiction, conte philosophique, tale, autobiography, Baricco describes the age of the game as an anthropological mutation. The new man is a hybrid, a creature-keyboard-screen: half a human being, half a product of contemporary Capitalism. And yet, this word, ‘capitalism’, never appears in The game (as underlined by the authors of the ‘sequel’, The game unplugged). As a matter of fact, ‘capitalism’ is a term strictly connected to the 20th Century, the old world. The inhabitants of the Game are immigrants: they have escaped from the old world, they are looking for new values in the ‘land of opportunities’, in the digital world.
Fuga dal Novecento: su The game, la rivoluzione digitale, e altre catastrofi Bibliotecari e studiosi che si occupano di discipline del libro e del documento, o di digital humanities, hanno visto nascere il game – la rivoluzione digitale – trent’anni fa e più. Hanno immediatamente cercato di mettersi al servizio della comunità analizzando le opportunità e le insidie del nuovo mondo. Un’ottima occasione per riflettere sull’identità professionale e intellettuale viene pertanto offerta ora da Alessandro Baricco con The game, racconto filosofico, docufiction, al confine tra scrittura narrativa, saggistica, autobiografica. La rivoluzione digitale, il grande gioco, The game, ha rifondato il sistema economico, culturale, emotivo. Sin dalle prime pagine Baricco raffigura l’uomo della nuova era in una postura caratterizzante: perennemente attaccato a una tastiera, lo sguardo fisso allo schermo del computer o dello smartphone. Un uomo che ha subito una metamorfosi antropologica e che è diventato un tutt’uno con un oggetto, con un prodotto del nuovo capitalismo. Eppure – come sottolineano gli autori del ‘sequel’ The game unplugged – la parola ‘capitalismo’ non appare mai. Per Baricco, infatti, quella è una parola tabù proprio perché ha connotato il Novecento, l’epoca che il game intende riformare. Gli uomini del game sono fuggiti dal Novecento e cercano nuovi valori e nuove possibilità di espressione nell’oltremondo digitale, social e seriale.
Fuga dal Novecento: su The game, la rivoluzione digitale, e altre catastrofi / Castellucci, Paola. - In: AIB STUDI. - ISSN 2280-9112. - 59:1/2 (gennaio/agosto 2019)(2019), pp. 491-501.
Fuga dal Novecento: su The game, la rivoluzione digitale, e altre catastrofi
Paola Castellucci
2019
Abstract
Escaping from the Twentieth Century: on The game, the digital revolution, and other catastrophes Librarians and scholars have been among the firsts to reach out and describe the new world of the digital revolution – the Game, as Alessandro Baricco calls it. Reading The gamewill therefore offer an opportunity to reconsider ourselves as librarians, scholars, citizens. In this docufiction, conte philosophique, tale, autobiography, Baricco describes the age of the game as an anthropological mutation. The new man is a hybrid, a creature-keyboard-screen: half a human being, half a product of contemporary Capitalism. And yet, this word, ‘capitalism’, never appears in The game (as underlined by the authors of the ‘sequel’, The game unplugged). As a matter of fact, ‘capitalism’ is a term strictly connected to the 20th Century, the old world. The inhabitants of the Game are immigrants: they have escaped from the old world, they are looking for new values in the ‘land of opportunities’, in the digital world.File | Dimensione | Formato | |
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Castellucci_Fuga-dal-Novecento_2019
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