School inclusion, in recent years, has been the subject of much research aimed at investigating different aspects of a very complex process which involves the entire school community. In particular, in this context, models and tools for peer and selfevaluation of inclusion have been supported and promoted at different levels, from national policy to practices adopted by each school, up to models for school activity planning and programming for each student and for the entire class. This work aims at highlighting strengths and weaknesses of some self-evaluation models used by schools and supported by current law, especially in consideration of the "role" taken by selfevaluation of inclusion in RAV. More specifically, this study wants to give cause for reflection on self-assessment models of inclusion starting from the analysis and review of those tools identified by MIUR for self-evaluation of inclusion: the P.A.I. (Piano Annuale per l'Inclusione: Annual plan for inclusion) and instruments for teaching with B.E.S. children (Bisogni Educativi Speciali: Special Needs) as the PEI (Piano Educativo Individualizzato: Individualised Education Plan) and PDP (Programma Didattico Personalizzato: Personalised Didactic Plan). This work wants to support the necessity, by showing survey results, of finding more reliable indicators for school inclusion evaluation through the use of a multidimensional selfevaluation model which takes into consideration the peculiarity of inclusive dynamics of our country from a cultural, political and educational point of view.
L’inclusione scolastica, negli ultimi anni, è stata oggetto di numerose ricerche finalizzate ad indagare differenti aspetti di un processo complesso che coinvolge tutta la comunità scolastica. In particolare, in detto ambito sono stati sostenuti e promossi modelli e strumenti per l’etero e l’autovalutazione dell’inclusione a differenti livelli, dalle politiche nazionali alle pratiche adottate dalla singola istituzione scolastica, sino ad arrivare ai modelli per la programmazione e la progettazione dell’attività didattica personalizzata per il singolo studente ed il gruppo classe. Il presente lavoro vuole mettere in evidenza le criticità ed i punti di forza di alcuni modelli di autovalutazione dell’inclusione adottati dalle scuole e sostenuti dalla legislazione vigente alla luce della “posizione” che l’autovalutazione dell’inclusione ha occupato nei RAV (Rapporto di Autovalutazione) . In particolare, il contributo vuole offrire una riflessione sui modelli di autovalutazione delle pratiche inclusive partendo da uno studio di analisi e revisione degli strumenti individuati dal MIUR per la l’autovalutazione dell’inclusione: il P.A.I.- Piano annuale per l’inclusione d’istituto e degli strumenti per la didattica in condizioni di B.E.S. (bisogni educativi specifici) quali il PEI (piano educativo individualizzato) ed il PDP (Programma didattico Personalizzato). Il contributo vuole sostenere un confronto, attraverso la presentazione di risultati di indagine, sulla possibilità di ricercare indicatori maggiormente affidabili nella valutazione dell’inclusione scolastica tramite l’adozione di un modello di autovalutazione multi-dimensionale che tenga in considerazione la peculiarità dei processi inclusivi nel nostro paese dal punto di vista culturale, delle politiche e delle pratiche educative e didattiche.
Autovalutazione e inclusione scolastica / Protasi, Davide. - (2019), pp. 141-150. (Intervento presentato al convegno Convegno internazionale SIRD “Training action and evaluation processes” tenutosi a Roma).
Autovalutazione e inclusione scolastica
Davide Protasi
2019
Abstract
School inclusion, in recent years, has been the subject of much research aimed at investigating different aspects of a very complex process which involves the entire school community. In particular, in this context, models and tools for peer and selfevaluation of inclusion have been supported and promoted at different levels, from national policy to practices adopted by each school, up to models for school activity planning and programming for each student and for the entire class. This work aims at highlighting strengths and weaknesses of some self-evaluation models used by schools and supported by current law, especially in consideration of the "role" taken by selfevaluation of inclusion in RAV. More specifically, this study wants to give cause for reflection on self-assessment models of inclusion starting from the analysis and review of those tools identified by MIUR for self-evaluation of inclusion: the P.A.I. (Piano Annuale per l'Inclusione: Annual plan for inclusion) and instruments for teaching with B.E.S. children (Bisogni Educativi Speciali: Special Needs) as the PEI (Piano Educativo Individualizzato: Individualised Education Plan) and PDP (Programma Didattico Personalizzato: Personalised Didactic Plan). This work wants to support the necessity, by showing survey results, of finding more reliable indicators for school inclusion evaluation through the use of a multidimensional selfevaluation model which takes into consideration the peculiarity of inclusive dynamics of our country from a cultural, political and educational point of view.File | Dimensione | Formato | |
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