The work is intended to propose a reading of territorial marketing through the lens of the approach provided methodological Systemic Vitale. The need for a new approach to interpretation to apply to the Regional Marketing stems from the fact that, in the Italian reality, this instrument of socio-economic development has had little use, mainly due to the absence of a set of values and conditions within the local context. This absence has represented for the purposes of this paper, the main hypothesis of reference to show the close correlation between the effectiveness of the instruments of territorial marketing and systemic vitality of the area. The latter is understood as a set of basic skills which the relationship between the structure and supra-systems is ensured by the presence of an organ of government resonant with the whole system and consonant with the set of resources made available by ' reference area.
Nel lavoro si è inteso proporre una lettura del Marketing territoriale attraverso la lente metodologica fornita dall'Approccio Sistemico Vitale. La necessità di un nuovo approccio interpretativo da applicare al Marketing territoriale nasce dalla constatazione che, nella realtà italiana, questo strumento di sviluppo socioeconomico ha avuto uno scarso utilizzo, principalmente per l'assenza di un insieme di valori e condizioni all'interno del contesto territoriale. Tale assenza ha rappresentato, ai fini del presente lavoro, l'ipotesi principale di riferimento per dimostrare la stretta correlazione tra l'efficacia degli strumenti del marketing territoriale e la vitalità sistemica del territorio. Quest'ultima è intesa come set di capacità di base di cui il rapporto tra la struttura ed i sovra-sistemi è assicurato dalla presenza di un Organo di Governo risonante con l'intero sistema e consonante con l'insieme di risorse rese disponibili dall'area di riferimento.
La vitalità sistemica del territorio quale fattore determinante dell’efficacia delle azioni di marketing territoriale / ESPOSITO DE FALCO, Salvatore. - In: ESPERIENZE D'IMPRESA. - ISSN 1971-5293. - Serie Speciale S/2:(2003), pp. 87-104.
La vitalità sistemica del territorio quale fattore determinante dell’efficacia delle azioni di marketing territoriale
ESPOSITO DE FALCO, SALVATORE
2003
Abstract
The work is intended to propose a reading of territorial marketing through the lens of the approach provided methodological Systemic Vitale. The need for a new approach to interpretation to apply to the Regional Marketing stems from the fact that, in the Italian reality, this instrument of socio-economic development has had little use, mainly due to the absence of a set of values and conditions within the local context. This absence has represented for the purposes of this paper, the main hypothesis of reference to show the close correlation between the effectiveness of the instruments of territorial marketing and systemic vitality of the area. The latter is understood as a set of basic skills which the relationship between the structure and supra-systems is ensured by the presence of an organ of government resonant with the whole system and consonant with the set of resources made available by ' reference area.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.