The customization of products and consumer experiences today represents the most advanced frontier of differentiation. And on that frontier competitive play is further reason to ferment the spread of digital technology, able to expand the potential of varieties offered to the extreme customization in the evolution of online interactions, called dynamic personalization. This raises the problem of exploiting the potential of interaction and flexibility enabled by digital environments and, simultaneously, to differentiate their offerings in line with the heterogeneity of demand and the ability of consumers to perceive and capture the value of personalization, as well as with the their motivation to participate in the interactive trail that enables the creation. This article proposed an analytical model for the personalization of digital environments. The model supports two decision-making processes of utmost importance for management: segmentation and differentiation based on "dynamic profiling" of customers.

La personalizzazione dei prodotti e delle esperienze di consumo rappresenta oggi la frontiera più avanzata della differenziazione. E su tale frontiera il gioco competitivo è in ulteriore fermento a ragione della diffusione delle tecnologie digitali, capaci di espandere il potenziale di varietà offerto sino all’estremo della personalizzazione nel divenire delle interazioni on line, definita personalizzazione dinamica. Si pone dunque il problema di valorizzare il potenziale di flessibilità e interazione abilitato dagli ambienti digitali e, contestualmente, di differenziare l’offerta coerentemente con l’eterogeneità della domanda e la capacità dei consumatori di percepire e acquisire il valore della personalizzazione, nonché con la loro motivazione a partecipare al percorso interattivo che ne abilita la realizzazione. In questo articolo viene proposto un modello analitico per la personalizzazione dell’offerta in ambienti digitali. Il modello sostiene due processi decisionali di massima rilevanza per il management: la segmentazione e la differenziazione fondate sulla “profilatura dinamica” dei clienti.

La personalizzazione dell’offerta in ambienti digitali:un modello per il dynamic profiling dei clienti / M., Costabile; Ricotta, Francesco; G., Miceli. - In: ECONOMIA & MANAGEMENT. - ISSN 1120-5032. - 1:(2005), pp. 25-44.

La personalizzazione dell’offerta in ambienti digitali:un modello per il dynamic profiling dei clienti

RICOTTA, Francesco;
2005

Abstract

The customization of products and consumer experiences today represents the most advanced frontier of differentiation. And on that frontier competitive play is further reason to ferment the spread of digital technology, able to expand the potential of varieties offered to the extreme customization in the evolution of online interactions, called dynamic personalization. This raises the problem of exploiting the potential of interaction and flexibility enabled by digital environments and, simultaneously, to differentiate their offerings in line with the heterogeneity of demand and the ability of consumers to perceive and capture the value of personalization, as well as with the their motivation to participate in the interactive trail that enables the creation. This article proposed an analytical model for the personalization of digital environments. The model supports two decision-making processes of utmost importance for management: segmentation and differentiation based on "dynamic profiling" of customers.
2005
La personalizzazione dei prodotti e delle esperienze di consumo rappresenta oggi la frontiera più avanzata della differenziazione. E su tale frontiera il gioco competitivo è in ulteriore fermento a ragione della diffusione delle tecnologie digitali, capaci di espandere il potenziale di varietà offerto sino all’estremo della personalizzazione nel divenire delle interazioni on line, definita personalizzazione dinamica. Si pone dunque il problema di valorizzare il potenziale di flessibilità e interazione abilitato dagli ambienti digitali e, contestualmente, di differenziare l’offerta coerentemente con l’eterogeneità della domanda e la capacità dei consumatori di percepire e acquisire il valore della personalizzazione, nonché con la loro motivazione a partecipare al percorso interattivo che ne abilita la realizzazione. In questo articolo viene proposto un modello analitico per la personalizzazione dell’offerta in ambienti digitali. Il modello sostiene due processi decisionali di massima rilevanza per il management: la segmentazione e la differenziazione fondate sulla “profilatura dinamica” dei clienti.
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
La personalizzazione dell’offerta in ambienti digitali:un modello per il dynamic profiling dei clienti / M., Costabile; Ricotta, Francesco; G., Miceli. - In: ECONOMIA & MANAGEMENT. - ISSN 1120-5032. - 1:(2005), pp. 25-44.
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