Recent studies in public health have focused on determining the influences of the built environment on the population's physical and mental health status. In order to promote active transport and physical activity, considered favorable behavior for the prevention non-communicable diseases (NCDs) such as obesity, it is necessary to reduce the negative effects of the built environment and develop positive ones, such as, for example, a walkable urban space. The aim of the research is to define a city's walkability assessment framework capable of highlighting points of strength and weakness in its urban environment. All of the aspects that have a direct influence (evidence-based) on fostering the adoption of healthy lifestyles or promoting active transport as a strategy to increase the level of physical activity due to the existence of daily urban travel should be considered. After conducting a literature review aimed at identifying all of the existing assessment tools, 20 research studies were examined in detail. The new evaluation method arises from the comparison and critical selection of the various qualitative-quantitative indicators found, integrated into a multi-criteria analysis structure of dual-scale survey, with reference to walkability and paying attention to those indicators that have implications on health promotion. The new assessment framework, named MilanoWalkability Measurement (MWM), is applicable in different urban contexts and was tested in two different areas of Milan. The Macro dimension (i.e., Density, Diversity, and Design criteria) refers to the urban scale and examines the city from a top view. It describes quantitatively the overall urban factors (urban area size equal to 1.5 Km2; typology of data: archival). The Micro dimension (i.e., Usefulness, Safeness, Comfort, and Aesthetics criteria) investigates the city at the street scale level. It describes qualitatively features of the outdoor spaces (road length of about 500/700 mt; typology of data: observational). Finally, the framework was weighted by comparison with a panel of experts. The expected results were reflected in the design recommendations based on the collected qualitative-quantitative data. The developed assessment method brings innovative criteria such as the multi-scaling assessment phase (Macro and Micro) and the ability to take into consideration aspects that according to the literature have relationships with health promotion linked to the improvement of a healthy lifestyle, related to daily active transportation choices. The design recommendations are useful both to policy-makers, to make evidence-based specific choices, and to designers, to understand what aspects of the urban environment must be improved or implemented in order to promote a walkable city.

Recenti studi sulla salute pubblica si sono concentrati sulla determinazione delle influenze dell'ambiente costruito sullo stato di salute fisica e mentale della popolazione. Al fine di promuovere il trasporto attivo e l'attività fisica, considerati comportamenti favorevoli per la prevenzione delle malattie non trasmissibili (NCD) come l'obesità, è necessario ridurre gli effetti negativi dell'ambiente costruito e sviluppare quelli positivi, come, ad esempio, uno spazio urbano percorribile. Lo scopo della ricerca è definire un quadro di valutazione della percorribilità della città in grado di evidenziare punti di forza e debolezza nel suo ambiente urbano. Tutti gli aspetti che hanno un'influenza diretta (basata sull'evidenza) sulla promozione dell'adozione di stili di vita sani o sulla promozione del trasporto attivo come strategia per aumentare il livello di attività fisica a causa dell'esistenza del viaggio urbano quotidiano. Dopo aver condotto una revisione della letteratura volta a identificare tutti gli strumenti di valutazione esistenti, sono stati esaminati in dettaglio 20 studi di ricerca. Il nuovo metodo di valutazione nasce dal confronto e dalla selezione critica dei vari indicatori qualitativi-quantitativi trovati, integrati in una struttura di analisi multi-criterio di indagine a doppia scala, con riferimento alla calpestabilità e prestando attenzione a quegli indicatori che hanno implicazioni sulla promozione della salute . Il nuovo framework di valutazione, denominato MilanoWalkability Measurement (MWM), è applicabile in diversi contesti urbani ed è stato testato in due diverse aree di Milano. La dimensione Macro (vale a dire, densità, diversità e criteri di progettazione) si riferisce alla scala urbana ed esamina la città da una vista dall'alto. Descrive quantitativamente i fattori urbani complessivi (dimensione dell'area urbana pari a 1,5 Km2; tipologia di dati: archivio). La Micro dimensione (vale a dire criteri di Utilità, Sicurezza, Comfort ed Estetica) indaga la città a livello di scala stradale. Descrive qualitativamente le caratteristiche degli spazi esterni (lunghezza della strada di circa 500/700 mt; tipologia di dati: osservativa). Infine, il quadro è stato ponderato rispetto a un gruppo di esperti. I risultati attesi sono stati riflessi nelle raccomandazioni di progettazione basate sui dati qualitativi-quantitativi raccolti. Il metodo di valutazione sviluppato porta criteri innovativi come la fase di valutazione multi-scaling (Macro e Micro) e la capacità di prendere in considerazione aspetti che secondo la letteratura hanno relazioni con la promozione della salute legate al miglioramento di uno stile di vita sano, legate al quotidiano scelte di trasporto attive. Le raccomandazioni di progettazione sono utili sia per i responsabili politici, per fare scelte specifiche basate sull'evidenza, sia per i progettisti, per capire quali aspetti dell'ambiente urbano devono essere migliorati o implementati al fine di promuovere una città percorribile.

Walkable environments and healthy urban moves. Urban context features assessment framework experienced in Milan / Rebecchi, Andrea; Buffoli, Maddalena; Dettori, Marco; Appolloni, Letizia; Azara, Antonio; Castiglia, Paolo; D’Alessandro, Daniela; Capolongo, Stefano. - In: SUSTAINABILITY. - ISSN 2071-1050. - 11:10(2019). [10.3390/su11102778]

Walkable environments and healthy urban moves. Urban context features assessment framework experienced in Milan

Appolloni, Letizia
Writing – Original Draft Preparation
;
D’Alessandro, Daniela
Writing – Original Draft Preparation
;
Capolongo Stefano
2019

Abstract

Recent studies in public health have focused on determining the influences of the built environment on the population's physical and mental health status. In order to promote active transport and physical activity, considered favorable behavior for the prevention non-communicable diseases (NCDs) such as obesity, it is necessary to reduce the negative effects of the built environment and develop positive ones, such as, for example, a walkable urban space. The aim of the research is to define a city's walkability assessment framework capable of highlighting points of strength and weakness in its urban environment. All of the aspects that have a direct influence (evidence-based) on fostering the adoption of healthy lifestyles or promoting active transport as a strategy to increase the level of physical activity due to the existence of daily urban travel should be considered. After conducting a literature review aimed at identifying all of the existing assessment tools, 20 research studies were examined in detail. The new evaluation method arises from the comparison and critical selection of the various qualitative-quantitative indicators found, integrated into a multi-criteria analysis structure of dual-scale survey, with reference to walkability and paying attention to those indicators that have implications on health promotion. The new assessment framework, named MilanoWalkability Measurement (MWM), is applicable in different urban contexts and was tested in two different areas of Milan. The Macro dimension (i.e., Density, Diversity, and Design criteria) refers to the urban scale and examines the city from a top view. It describes quantitatively the overall urban factors (urban area size equal to 1.5 Km2; typology of data: archival). The Micro dimension (i.e., Usefulness, Safeness, Comfort, and Aesthetics criteria) investigates the city at the street scale level. It describes qualitatively features of the outdoor spaces (road length of about 500/700 mt; typology of data: observational). Finally, the framework was weighted by comparison with a panel of experts. The expected results were reflected in the design recommendations based on the collected qualitative-quantitative data. The developed assessment method brings innovative criteria such as the multi-scaling assessment phase (Macro and Micro) and the ability to take into consideration aspects that according to the literature have relationships with health promotion linked to the improvement of a healthy lifestyle, related to daily active transportation choices. The design recommendations are useful both to policy-makers, to make evidence-based specific choices, and to designers, to understand what aspects of the urban environment must be improved or implemented in order to promote a walkable city.
2019
Recenti studi sulla salute pubblica si sono concentrati sulla determinazione delle influenze dell'ambiente costruito sullo stato di salute fisica e mentale della popolazione. Al fine di promuovere il trasporto attivo e l'attività fisica, considerati comportamenti favorevoli per la prevenzione delle malattie non trasmissibili (NCD) come l'obesità, è necessario ridurre gli effetti negativi dell'ambiente costruito e sviluppare quelli positivi, come, ad esempio, uno spazio urbano percorribile. Lo scopo della ricerca è definire un quadro di valutazione della percorribilità della città in grado di evidenziare punti di forza e debolezza nel suo ambiente urbano. Tutti gli aspetti che hanno un'influenza diretta (basata sull'evidenza) sulla promozione dell'adozione di stili di vita sani o sulla promozione del trasporto attivo come strategia per aumentare il livello di attività fisica a causa dell'esistenza del viaggio urbano quotidiano. Dopo aver condotto una revisione della letteratura volta a identificare tutti gli strumenti di valutazione esistenti, sono stati esaminati in dettaglio 20 studi di ricerca. Il nuovo metodo di valutazione nasce dal confronto e dalla selezione critica dei vari indicatori qualitativi-quantitativi trovati, integrati in una struttura di analisi multi-criterio di indagine a doppia scala, con riferimento alla calpestabilità e prestando attenzione a quegli indicatori che hanno implicazioni sulla promozione della salute . Il nuovo framework di valutazione, denominato MilanoWalkability Measurement (MWM), è applicabile in diversi contesti urbani ed è stato testato in due diverse aree di Milano. La dimensione Macro (vale a dire, densità, diversità e criteri di progettazione) si riferisce alla scala urbana ed esamina la città da una vista dall'alto. Descrive quantitativamente i fattori urbani complessivi (dimensione dell'area urbana pari a 1,5 Km2; tipologia di dati: archivio). La Micro dimensione (vale a dire criteri di Utilità, Sicurezza, Comfort ed Estetica) indaga la città a livello di scala stradale. Descrive qualitativamente le caratteristiche degli spazi esterni (lunghezza della strada di circa 500/700 mt; tipologia di dati: osservativa). Infine, il quadro è stato ponderato rispetto a un gruppo di esperti. I risultati attesi sono stati riflessi nelle raccomandazioni di progettazione basate sui dati qualitativi-quantitativi raccolti. Il metodo di valutazione sviluppato porta criteri innovativi come la fase di valutazione multi-scaling (Macro e Micro) e la capacità di prendere in considerazione aspetti che secondo la letteratura hanno relazioni con la promozione della salute legate al miglioramento di uno stile di vita sano, legate al quotidiano scelte di trasporto attive. Le raccomandazioni di progettazione sono utili sia per i responsabili politici, per fare scelte specifiche basate sull'evidenza, sia per i progettisti, per capire quali aspetti dell'ambiente urbano devono essere migliorati o implementati al fine di promuovere una città percorribile.
active transportation choices; assessment framework; community-based land use strategies; evidence-based public health (EBPH); healthy urban planning; physical activity; safety and security; urban accidents; urban health; walkable cities; walkable environments
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Walkable environments and healthy urban moves. Urban context features assessment framework experienced in Milan / Rebecchi, Andrea; Buffoli, Maddalena; Dettori, Marco; Appolloni, Letizia; Azara, Antonio; Castiglia, Paolo; D’Alessandro, Daniela; Capolongo, Stefano. - In: SUSTAINABILITY. - ISSN 2071-1050. - 11:10(2019). [10.3390/su11102778]
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Rebecchi_Walkable-environments_2019.pdf

accesso aperto

Note: https://www.mdpi.com/2071-1050/11/10/2778
Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Creative commons
Dimensione 4.21 MB
Formato Adobe PDF
4.21 MB Adobe PDF

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1298851
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 48
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 43
social impact