The Portuguese cultural and literary system, peripheral to the wider European system, is characterized by the presence of the figure of the so-called estrangeirado. Estrangeirado is the one who assumes typical behaviours of foreigners, or who prefers what is foreign to what is national, or, finally, who lives a part of his life abroad, bringing, on his return home, new habits and new ideas. Object of the paper is the analysis of the connection between the figure of estrangeirado and the grafting of heterodox innovations in the Portuguese literature of the early twentieth century. Particular attention will be paid to the work of three authors: Camilo Pessanha (1867-1926), Mário de Sá-Carneiro (1890-1916) and Fernando Pessoa (1888-1935).
Nel sistema culturale e letterario portoghese, periferico rispetto al più vasto sistema europeo, è presente la figura del cosiddetto estrangeirado. Estrangeirado è colui che assume comportamenti tipici di stranieri, o che preferisce ciò che è straniero a ciò che è nazionale, o, infine, che vive parte della sua vita all’estero, portando, al suo rientro in patria, nuove abitudini e nuove idee. Oggetto del presente contributo è l'analisi del collegamento tra la figura dell’estrangeirado e l’innesto di innovazioni eterodosse nella letteratura portoghese del primo Novecento, riflettendo in particolare sull'opera di tre autori: Camilo Pessanha (1867-1926), Mário de Sá-Carneiro (1890-1916) e Fernando Pessoa (1888-1935).
«Estrangeiro aqui como em toda a parte». Estraneità e (auto)-esilio nella poesia portoghese del primo Novecento / Celani, Simone. - In: LE FORME E LA STORIA. - ISSN 1121-2276. - 2:XI(2018), pp. 261-272.
«Estrangeiro aqui como em toda a parte». Estraneità e (auto)-esilio nella poesia portoghese del primo Novecento
Celani, Simone
Writing – Original Draft Preparation
2018
Abstract
The Portuguese cultural and literary system, peripheral to the wider European system, is characterized by the presence of the figure of the so-called estrangeirado. Estrangeirado is the one who assumes typical behaviours of foreigners, or who prefers what is foreign to what is national, or, finally, who lives a part of his life abroad, bringing, on his return home, new habits and new ideas. Object of the paper is the analysis of the connection between the figure of estrangeirado and the grafting of heterodox innovations in the Portuguese literature of the early twentieth century. Particular attention will be paid to the work of three authors: Camilo Pessanha (1867-1926), Mário de Sá-Carneiro (1890-1916) and Fernando Pessoa (1888-1935).File | Dimensione | Formato | |
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