Videogaming is an increasingly popular activity among teenagers and adults around the world. The present study aims to adapt and evaluate the psychometric properties of the Italian version of the Assessment of Internet and Computer Game Addiction Scale (AICAs-Ita), a scale recently developed and validated in Germany. Three separate studies were conducted: the first to confirm the factorial structure of the scale, the second to evaluate the validity of the construct, and the third to assess whether AICAs-Ita scores can predict levels of depression and anxiety among gamers. To this end, three different samples of Italian adolescents were involved (aged between 14 and 19) who were asked to complete the AICAs-Ita, in addition to the GAMS and BIS-11 scales for study 2, and CESD and STAY for study 3. The results underlined the psychometric quality of AICAs-Ita in terms of reliability and validity. The Italian version of the scale therefore appears to be a useful tool for assessing video game addiction that can be fruitfully used in this growing field of research, to define populations of individuals at potential risk of dependence on new technologies.

Il videogaming è un'attività sempre più diffusa tra adolescenti e adulti di tutto il mondo. Il presente studio ha l’obiettivo di adattare e valutare le proprietà psicometriche della versione italiana della Assessment of Internet and Computer Game Addiction scale (AICAs-Ita), una scala sviluppata e validata recentemente in Germania. Sono stati condotti tre distinti studi: il primo per confermare la struttura fattoriale della scala, il secondo per valutare la validità di costrutto, e il terzo per valutare se i punteggi dell’AICAs-Ita possano predire i livelli di depressione e ansia dei videogiocatori. A tal fine sono stati coinvolti tre diversi campioni di adolescenti italiani (di età compresa tra 14 e 19 anni) cui è stato chiesto di compilare l’AICAsIta, oltre alle scale GAMS e BIS-11 per lo studio 2, e CESD e STAI per lo studio 3. I risultati hanno sottolineato la qualità psicometrica dell'AICAs-Ita in termini di affidabilità e validità. La versione italiana della scala appare quindi essere uno strumento utile per valutare la dipendenza da videogiochi che potrà fruttuosamente essere utilizzato in questo crescente ambito di ricerca, per definire popolazioni di individui a potenziale rischio di dipendenza da nuove tecnologie

Adattamento italiano della Assessment of Internet and Computer game Addiction scale (AICAs-Ita) / Peracchia, Sara; Presaghi, Fabio; Curcio, Giuseppe. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1125-5196. - 35:3(2018), pp. 5-16. [10.4458/1415-01]

Adattamento italiano della Assessment of Internet and Computer game Addiction scale (AICAs-Ita)

Presaghi, Fabio;
2018

Abstract

Videogaming is an increasingly popular activity among teenagers and adults around the world. The present study aims to adapt and evaluate the psychometric properties of the Italian version of the Assessment of Internet and Computer Game Addiction Scale (AICAs-Ita), a scale recently developed and validated in Germany. Three separate studies were conducted: the first to confirm the factorial structure of the scale, the second to evaluate the validity of the construct, and the third to assess whether AICAs-Ita scores can predict levels of depression and anxiety among gamers. To this end, three different samples of Italian adolescents were involved (aged between 14 and 19) who were asked to complete the AICAs-Ita, in addition to the GAMS and BIS-11 scales for study 2, and CESD and STAY for study 3. The results underlined the psychometric quality of AICAs-Ita in terms of reliability and validity. The Italian version of the scale therefore appears to be a useful tool for assessing video game addiction that can be fruitfully used in this growing field of research, to define populations of individuals at potential risk of dependence on new technologies.
2018
Il videogaming è un'attività sempre più diffusa tra adolescenti e adulti di tutto il mondo. Il presente studio ha l’obiettivo di adattare e valutare le proprietà psicometriche della versione italiana della Assessment of Internet and Computer Game Addiction scale (AICAs-Ita), una scala sviluppata e validata recentemente in Germania. Sono stati condotti tre distinti studi: il primo per confermare la struttura fattoriale della scala, il secondo per valutare la validità di costrutto, e il terzo per valutare se i punteggi dell’AICAs-Ita possano predire i livelli di depressione e ansia dei videogiocatori. A tal fine sono stati coinvolti tre diversi campioni di adolescenti italiani (di età compresa tra 14 e 19 anni) cui è stato chiesto di compilare l’AICAsIta, oltre alle scale GAMS e BIS-11 per lo studio 2, e CESD e STAI per lo studio 3. I risultati hanno sottolineato la qualità psicometrica dell'AICAs-Ita in termini di affidabilità e validità. La versione italiana della scala appare quindi essere uno strumento utile per valutare la dipendenza da videogiochi che potrà fruttuosamente essere utilizzato in questo crescente ambito di ricerca, per definire popolazioni di individui a potenziale rischio di dipendenza da nuove tecnologie
videogiochi; media; nuove tecnologie; dipendenza; Internet Gaming Disorder (IGD); adolescenti.
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Adattamento italiano della Assessment of Internet and Computer game Addiction scale (AICAs-Ita) / Peracchia, Sara; Presaghi, Fabio; Curcio, Giuseppe. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1125-5196. - 35:3(2018), pp. 5-16. [10.4458/1415-01]
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