Originally the Italian Constitution originally did not provide Regions with any power in the field of international relations. However, jurisprudence gradually attributed them the opportunity to play overseas promotional activities and activities of international relevance. In this context, the Madrid Convention on Transfrontier Cooperation was signed in 1980, followed by the Italian implementing law (no. 948/1984), which allowed Regions to enter into arrangements and agreements with foreign counterparts, provided that they were territorially contiguous. The constitutional review of 2001 (art. 117 Cost. par. 9) invested Italian regions with the the so-called "foreign power". However, the following law n. 131/2003 radically limited the innovative capacity of the constitutional norm and raised many doubts ofunconstitutionality. When the legislation implementing the EC Regulation n. 1082/2006 on the EGTC will be enacted, regional and local authorities will gain exciting new prospects for cooperation with similar bodies in other EU countries, not considering the territorial contiguity anymore. Nevertheless, some uncertainty still remains regarding the regulation enforcement because of the difficulty of combining the new discipline with the pre-existing constitutional and legislative framework relating to cross-border cooperation.
Sebbene la Costituzione italiana non prevedesse originariamente alcuna competenza per le Regioni in materia di rapporti internazionali, gradatamente è stata riconosciuta ad esse, per via giurisprudenziale, la possibilità di svolgere all'estero attività promozionali e attività di mero rilievo internazionale. In questo quadro si iscrive la Convenzione di Madrid sulla cooperazione transfrontaliera del 1980 e la legge italiana di attuazione (n. 948/1984), con cui le Regioni hanno ottenuto la possibilità di stipulare accordi ed intese con omologhi enti stranieri territorialmente contigui. Con la revisione costituzionale del 2001, il nono comma dell'art. 117 Cost. ha poi riconosciuto alle Regioni il c. d. "potere estero", nonostante poi la legge n. 131/2003 abbia radicalmente circoscritto la portata innovativa della norma sollevando non pochi dubbi di incostituzionalità. Nel momento in cui verrà emanata la normativa di attuazione del regolamento CE n. 1082/2006, istitutivo del GECT, non solo per le Regioni, ma anche agli enti territoriali minori, si apriranno per via della normativa comunitaria nuove e interessanti prospettive di cooperazione con enti omologhi di altri paesi dell'Ue, anche a prescindere da rapporti di contiguità territoriale. Residuano però alcune incertezze circa le modalità applicative del regolamento, data la difficoltà di coniugare tale disciplina con quella preesistente, di rango costituzionale e legislativo, relativa alla cooperazione transfrontaliera.
Cooperazione transnazionale fra enti substatuali:dalla Convenzione di Madrid al GECT / Allegri, Maria Romana. - In: LE REGIONI. - ISSN 0391-7576. - STAMPA. - 2:(2009), pp. 5-54. [10.1443/30047]
Cooperazione transnazionale fra enti substatuali:dalla Convenzione di Madrid al GECT
ALLEGRI, Maria Romana
2009
Abstract
Originally the Italian Constitution originally did not provide Regions with any power in the field of international relations. However, jurisprudence gradually attributed them the opportunity to play overseas promotional activities and activities of international relevance. In this context, the Madrid Convention on Transfrontier Cooperation was signed in 1980, followed by the Italian implementing law (no. 948/1984), which allowed Regions to enter into arrangements and agreements with foreign counterparts, provided that they were territorially contiguous. The constitutional review of 2001 (art. 117 Cost. par. 9) invested Italian regions with the the so-called "foreign power". However, the following law n. 131/2003 radically limited the innovative capacity of the constitutional norm and raised many doubts ofunconstitutionality. When the legislation implementing the EC Regulation n. 1082/2006 on the EGTC will be enacted, regional and local authorities will gain exciting new prospects for cooperation with similar bodies in other EU countries, not considering the territorial contiguity anymore. Nevertheless, some uncertainty still remains regarding the regulation enforcement because of the difficulty of combining the new discipline with the pre-existing constitutional and legislative framework relating to cross-border cooperation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.